“אלף” היא תערוכה מצוינת, מאלו שאיכותן ניכרת מיד, עוד לפני ניתוח הסיפור המורכב שיאשייב רקח מקטעי מציאות ותעתוע. בצילומים הוא מתעד וממציא סטודיו, וכך הוא עוסק בנושא שכיח בתולדות האמנות מתבונן בו ומוסיף לו רבדים .
הסטודיו ,כדימוי, נתפס כבית המלאכה של האמנות ולא פחות מכך כעיר המקלט של האמן, מקום בו מעובדות השפעות העולם אך הוא והמתנהל בחוקיות משלו.
יאשאייב בונה בסטודיו מייצבים המורכבים מצילומים שהוא תולה על קוליסות ,כמו רקעים, ולצידם אובייקטים .
לעיתים יש בצילומים חפצים הפוכים , ברובם יש חוטי חשמל וחבלים שנראים כמקשרים ללא היגיון בין חלקים, ורידים חשופים של סירקולציה דם נסתרת. את המייצבים שהוא מצלם, המשטיח לכדי קולאז’ חללים מסוכסכים, עתירי אזכורים לתולדות אמנות, תצלומים של דמויות, חפצים שנראים כשיירי אריזות וגם, בעבודה “שירן” מ 2017, דמות אחת שנוכחת בחלל המצולם . בין האזכורים הבולטים אדם וחוה מהמזבח בגנט שמיוחס לאחים הוברט ויאן ואן אייק (1420- 1430) , עמוד בסגנון רומי, וצילומים שנראים כלקוחים מסרטיו של אייזנשטיין (ומזכירים מאד את הדיוקנאות של הלמר לרסקי) . החלל שהוא מצלם נדמה כהמשך ישיר של הגלריה, מופרד ממנה רק על ידי זכוכית ומסגרת. בכך יאשייב מתקרב לתאטרון, לדיון הממושך על שאלת מקומו של “הקיר הרביעי”, (ההפרדה בין הבמה לקהל).
מעניין לחשוב על הצילומים הגדולים, הטורדים שלו ביחס לציור של קורבה ” ‘The Painter’s Studio: A real allegory summing up seven years of my artistic and moral life‘ מ 1855 . קורבה צייר את הסטודיו כמלא בצופים מהשורה בצד אחד , אנשי אמנות בצד השני ודמות אישה עירומה כמייצגת את מוזת האמנות ולידה ילד. במרכז נראה קורבה מצייר נוף . יאשייב , כך נדמה, מתכתב עם הציור הגדול והחידתי “אלגוריה אמתית” כמו שהגדיר זאת קורבה.
בחלל המרתף מוצגת “בדיונות”, 2018, עבודת ווידאו שכמו צילומי הסטודיו מאתגרת את החלוקה של החלל לממשי ולבדיוני , המתקיים במרחב האמנות. בווידאו נראית אישה יורדת באותן מדרגות בהם יורדים למרתף , עומדת, משקיפה נעלמת, לעתים מתהפכת, כאילו חוקי הכבידה החלים עליה, באותו חלל, הם שונים מאלו החלים על הצופים.
במידה רבה העבודות האלו של יאשייב הן בחינה של חוקים, או חוקיות, של האופן בו זמן חל וסובב בסטודיו, הלב הקלחת בו נוצרת אמנות. הוא מכניס אמנות מהעבר, מצלם צילומים, מוסיף שכבות ,וכמו בעבודת הווידאו מציע מערך דומה ,מקביל אך לאו דווקא משקף את העולם.
יאשייב המציג בימים אלו גם ב”שפע ” במוזיאון בת ים עבודה טובה, ממש בתערוכה זו את ההבטחה שהייתה צפונה בעבודות שלו בשנים האחרונות ומתבלט כאחד האמנים המעניינים היוצרים היום בארץ. ומסקרן לראות להיכן ימשיך להתפתח.
אוצרת עדי גורה
גלריה ברוורמן כתובת: השרון 12 ב’ ת”א. טלפון: 03-5666162.
שעות פתיחה: ג’-ה’ 11:00-19:00. ו’-שבת 11:00-14:00.
להרשמה לניוזלטר הפרסומי השבועי של “החלון” בנושאי אמנות, אירועים ותערוכות חדשות
www.smadarsheffi.com/?p=925 (הרישום נפרד מהרישום לבלוג)
סיור עומק לתערוכה “זמנים מודרניים” – יצירות מופת ממוזיאון פילדלפיה לאמנות במוזיאון תל אביב לאמנות –
עם דר’ סמדר שפי יום שלישי, 6 נובמבר 2018, לפרטים נוספים שלחו Whatsapp ל 0507431106
או כיתבו לכתובת:
עקבו אחרי באינסטגרם
https://www.instagram.com/smadarsheffi/
ALEPH / Mark Yashaev
It is immediately evident that “Aleph” is an excellent exhibition – even before analyzing Yashaev’s narrative, which is more complex than usually seen in contemporary Israeli art. The photographed segments of reality and illusion document and invent an artist’s studio, one of art history’s frequent themes.
The studio as an image is perceived not only as the workshop where art is created, but as the artist’s city of refuge, a place in which the influences of the outer world are processed, subject to its own laws.
In the studio, Yashaev constructs installations composed of objects and photographs he hangs on flats like stage sets. In most of the works, visible electric wires and ropes seem to bind sections together in illogical connections, as the exposed veins of a concealed circulatory system. Yashaev photographs the installations then flattens them out into a collage of battling spaces rich in art historical references, chief among them Adam and Eve from the Ghent altarpiece attributed to Hubert and Jan van Eyck (1420-1430). It seems that the space Yashaev photographs is a direct continuation of the gallery, separated from it only with glass and a frame. Thus he approaches the theatrical to enter the longstanding discussion of the place of the “fourth wall.”
It is interesting to think about the photographs in reference to Courbet’s The Painter’s Studio: A real allegory summing up seven years of my artistic and moral life (1855). Yashaev seems to be corresponding with Courbet’s large-scale enigmatic painting, as the latter defined it.
The video work Fictions (2018) is installed in the basement, challenging the division into real and imagined areas existing in the space of art. In the video we see a woman descending the same stairs viewers use to descend into the basement; she stands still, looking out, then disappears, or sometimes somersaults as if the laws of gravity applying to her in the same space differ from the natural laws affecting viewers.To a great extent, these works by Yashaev are an examination of laws or a certain logic, the manner in which Time applies to and unfolds in the studio, at the heart of creation. He introduces art of the past, photographs, adds layers, and as in his videos, Yashaev proposes a similar system which may or may not be parallel to this world but reflects it.
Braverman Gallery, Hasharon 12, Tel Aviv
Curator: Adi Gura
Join the mailing list for Window’s weekly informational advertising newsletter –
www.smadarsheffi.com/?p=925
For information about the next upcoming Art tour,Modern Times
Masterpieces from the Philadelphia Museum , Novembr 6th at 17:30 please send a whatsapp message to 0507431106 or write
thewindowartsite@gmail.com