מחשבות אחדות על “צבע טרי” ו”המקרר”, יוני  2019

סמיכות הזמנים בין “צבע טרי” שנסגר בשלושה ליוני  ואירוע האמנות ב”המקרר”  שנפתח שלושה ימים אחר כך הפכה השוואה מסוימת ביניהם לכמעט בלתי נמנעת, למרות ההבדלים הברורים. ההתכוונות המסחרית, התקצוב, המנגנון והיח”צ של “צבע טרי”, לטוב ולרע, הם ללא אח ורע באירועי אמנות חזותית בארץ. ב”חממת האמנים”, ליבו של יריד צבע טרי השתתפו השנה עשרים וחמישה אמנים במה שניסה, ורק לעיתים הצליח להיות, תערוכות יחיד קטנות. ב”מקרר” כחמישים אמנים הציגו בחלל המחוספס (עדיין) של אזור הקירור של השוק הסיטונאי, תערוכה אינטנסיבית. בחלקה שררה תחושת אקראיות כשל תערוכת בוגרים אך היו איים אחדים  בהם נוצר אותו פעפוע או  דיאלוג עקיף שהופך עבודות שמוצבות זו ליד זו לתערוכה.
הזכייה של אורן פישר בפרס “הפטיש ” של סותביס, הפרס הגדול של אמני החממה מעידה  על שמרנות שהרי הבחירה בפישר, שמציג עבודות טובות, היא אישור הקיים. מאחוריו תערוכות יחיד בגלריות מרכזיות, לרבות תערוכת יחיד ב”רוזנפלד” לפני למעלה משנתיים, והפעילות שלו כיזם חברה ואמנות מקבלת, בצדק גמור, הכרה נרחבת.

Oren Fischer, 2019

בין הפרויקטים בלטו הצילומים היפים של  סופי ברזון מקאי. בעבודות בשחור לבן היא הופכת לשירה, ומבכה,  את הטבע השרוף באזור הגבול עם עזה (השם המתפייט-מכובס “עוטף עזה” מעורר סלידה). כוחם של הצילומים ניכר באופן בו גם ברעש החזותי והאנושי של היריד הם גרמו להיעצר מולם ולהתבונן. העבודות של ברזון מקאי  מתקשרות לעבודות של דליה אמוץ ושמרתק לחשוב על ההשוואה ביניהן. זוהי, אגב אחת ההתייחסויות הפוליטיות הספציפיות למצב הישראלי הספורות ביריד.

Sofie Berzon MacKieת 2019

מיכאל ליאני הציג סדרה של ציורים העשויים סמלי מותגים. ביקורת החברה הצרכנית באמצעות שימושים כאלו נעשתה לא פעם בעבר (די לחשוב על יצירות האמנות שהשתמשו בדימויים שקשורים למקדונלדס, לרבות זו שלאחרונה שגרמה לסערה בחיפה) אבל הוא עושה זאת היטב והעבודה התאימה ככפפה ליריד.

Michael Liani, 2019

הרישומים של יבגניה נוביקובה היו מגופי העבודה הטובים ומעוררי הסקרנות. נוביקובה הוצגה רק בהזדמנויות ספורות עד כה ומעניין לראות לאן תתפתח. מאיה שהם ומשה רואס הם עוד שניים מהאמנים הבולטים.
“מיתות משונות” סדרת עבודות של תמר לב – און ב”מקרר” היא סידרה משובחת והייתה אחת העבודות הבולטות באירוע. היא הוצגה בחממת האמנים בצבע טרי ב 2016 ושם לא בהקה. “מיתות משונות” מורכבת מטקסטים קצרים (ולדידי מיותרים) ומדימויים שמדברים בשפה גרפית מודרנית שהשתבשה, ומשתבללת בתוך עצמה ומתפרקת לדימוים שמזכירים קונסטרוקטיביזם רוסי, ורישום מסורתי לצד צילומים ספק משפתחתים . קלידוסקופ הסיפורים, הזוגות שהופרדו, שנפרדו, שנטרפו בשיטפון ההיסטוריה מרתק.

Tamar Lev-On, 2016

עוד עבודות שבלטו באירוע הסימפטי:  “

Eshchar Hanoch Kliengbiel, 2019

מזג רע” מיצב של אלנה צ’רטי שטיין שדן בשינויי אקלים ובו המשיכה את השימוש בקלקר, חומר ששימש אותה לאחרונה בתערוכה ב”אלפרד” ; צילומי עבודות הקיר של אשחר קלינגבייל שמתעדים קילוף, וחריטה שהם חיפוש ונבירה וכתישה פנימית ; עבודה יפה של עומר שיזף (מהבוגרים המסקרנים של MFA בצלאל בשנה שעברה); והעבודה היפיפייה של רעי רביב. בלב חלל אפלולי, רחב ידים עומד פרח לבן ענק מואר בדרמטיות “בוהיניה מגוונת (רח’ העלייה, עפולה)”. רביב יצר רגע נורא ויפה , מוטציה מולבנת עצומת ממדים של פרח ורוד קטן שמדגישה ארוטיות (מייפלתורפ’כמובן עולה על הדעת ) ובו בזמן חניטה ומוות.

                                                                     ***

יהיה מורכב להסביר מדוע נצבט הלב לראות מכירת רישומים של אריה ארוך מתוך העיזבון כפרויקט ב”צבע טרי”. הרישומים נמכרו עם תעודות מהעיזבון וודאי שניתן להבין את המשפחה המממשת רכוש. בכל זאת הפניתי מבט וחשתי מבוכה על כך שאין גוף ממלכתי המטפל במצבים שכאלו, המשמר מורשת.

הרשמה לניוזלטר הפרסומי השבועי של “החלון” בנושאי אמנות, אירועים ותערוכות חדשות www.smadarsheffi.com/?p=925 (הרישום נפרד מהרישום לבלוג)

 התאריכים לסיור  לביאנלה באיסטנבול שונו ל 18-22 ספטמבר לרגל הבחירות . התפנו שני מקומות בלבד. פרטים ב EXTRA MILE   03-5260084

סיור סיור ערב בתל – אביב
ביקור בחללים מיוחדים מאד ותערוכה חד פעמית
– סיור עומק עם דר’ סמדר שפי
יום רביעי, 19 יוני  2019 , 20:30 – 18:00  

 –
הדרכות פרטיות לנוסעים עצמאיים לוונציה – התאמת מסלול אישי כך שתוציאו את המיטב מהשפע האדיר המוצג בוונציה . ההדרכה עם מצגת ומפות . לתיאום, פרטים ומחיר תתקשרו או שילחו Whatsapp ל 0507431106

עקבו אחרי באינסטגרם https://www.instagram.com/smadarsheffi/

 

Rei Raviv “Bauhinia variegata (Hallia street , Afula)” 2019.

Reflections on “Fresh Paint”  and “Hamekarer”, June 2019

The timing of the closing of  Fresh Paint  Art fair , Tel Aviv, on June 3 and the Hamekarer art event three days later begs the almost inevitable comparison between the two.

Elena Ceretti Stein 2019

The Fresh Paint’s Artist Greenhouse, the heart of the fair, hosted 25 artists in an attempt that only sometimes succeeded in exhibiting small-scale solo shows. Hamekarer had about 50 artist participants showing their work in an intensive exhibition in the rough, unfinished space of Tel Aviv’s former wholesale produce market’s cold storage space.

Oren Fischer as the winner of the Greenhouse’s “plum” award – Sotheby’s “Under the Hammer Prize” – shows the fair’s conservative outlook, putting a stamp on what exists. Fischer is showing good pieces; his activism as a social activist artist justifiably receives broad recognition. Behind him are solo exhibitions by major galleries.

Outstanding among the projects are Sophie Barzun McKay’s poetic black and white photographs mourning the burnt natural landscape of the area bordering Gaza. The power of the photographs is visible in the way in which amidst the visual and human noise of the Fair, people stopped to look and contemplate the works.

Although there have been many artists whose paintings are a critique of consumer society, Michael Liani’s paintings made of logos does so very well. His work is perfectly fitted to the Fair.

Evgenia Novikova’s drawings were among the best and intriguing bodies of work. So far, Novikova has exhibited only a few times, but it is interesting to watch her further development. Maya Shoham and Moshe Roas are two other artists who stand out.

“Strange Deaths” by Tamar Lev-On at Hamekarer is a superb series comprised of short texts (which I thought were unneeded), with images speaking in a modern graphic language that was disrupted. The kaleidoscope of stories is fascinating, with pairs that were separated by force or by will, swept away in the flood of history.

Additional noticeable works in this well-done event were “Bad Temper,” by  Elena Ceretti Stein, an installation discussing climate change, continuing her use of Styrofoam seen in her work at the Alfred Gallery; and a beautiful work by Omer Sheizaf (one of last year’s Bezalel MFA graduates whose work was intriguing). In Rei Raviv’s lovely work, Bauhinia variegate (Ha’aliyah Street, Afula), a huge white flower, dramatically lit, stands at the center of a dim, large space. Raviv has created a terrible but beautiful moment, a huge-scale whitened mutation of a small pink flower emphasizing eroticism (of course, Mapplethorpe immediately comes to mind), simultaneously evoking embalming and death.

הרשמה לניוזלטר הפרסומי השבועי של “החלון” בנושאי אמנות, אירועים ותערוכות חדשות www.smadarsheffi.com/?p=925 (הרישום נפרד מהרישום לבלוג)

 התאריכים לסיור  לביאנלה באיסטנבול שונו ל 18-22 ספטמבר לרגל הבחירות . התפנו שני מקומות בלבד. פרטים ב EXTRA MILE   03-5260084

סיור סיור ערב בתל – אביב
ביקור בחללים מיוחדים מאד ותערוכה חד פעמית
– סיור עומק עם דר’ סמדר שפי
יום רביעי, 19 יוני  2019 , 20:30 – 18:00  

 –
הדרכות פרטיות לנוסעים עצמאיים לוונציה – התאמת מסלול אישי כך שתוציאו את המיטב מהשפע האדיר המוצג בוונציה . ההדרכה עם מצגת ומפות . לתיאום, פרטים ומחיר תתקשרו או שילחו Whatsapp ל 0507431106

עקבו אחרי באינסטגרם https://www.instagram.com/smadarsheffi/

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

סמדר שפי, החלון, אומנות ישראלית, אמנות ישראלית, Smadar Sheffi, The Window, Israeli Art