ברק רביץ AURA 3 Barak Ravitz

0

כסא מסאז’ כחול מוקף צינור נאון. העבודה של ברק רביץ AURA 3 מצליחה להיות כס מלכות וכסא חשמלי, מרכבה שמימית ואיזכור של שבריריות החיים. אם יתנתק החשמל, האור, האאורה המקיפה את הכסא, המגוננת, הזוהרת – תעלם באחת. הכסא יוותר אוביקט חסר חיים, גוף ללא הנשמה.

Barak Ravitz Aura 3 2018. portable massage chair,neon, unique

שם העבודה, AURA 3  מתיחסת לעולם הרוחניות שם המונח “אאורה”  שכיח – כהילה לקדושים בדתות שונות וכאור המקיף כל גוף, אך  אינו נראה בראיה רגילה בשורת אמונות אחרות. היא גם מתיחסת לטיפולים שונים נגד סרטן ותופעותיו.בהקשר של עולם האמנות עולה מיד גם השימוש וולטר בנימין במונח האאורה לתיאור יחודייות עבודת האמנות (בניוגד לעבודות עבודות משועתקות)  המקום של חיפוש – אחר משמעות רוחנית כמו בדת או פורמט אמוני שונה, או אחר דרך למזער מצב של כאוס במערכת הגופנית – מקבל ביטוי יוצא דופן בעבודה המצוינת ,המורכבת, של רביץ.

Barak Ravitz Aura 3 2018. portable massage chair,neon, unique . (detail)

מחלה וריפוי, או ספק ריפוי, עולים כנרטיב משובש מהאוביקט הסמי רפואי. הכסא מדמה גוף עם פרופורציות בלתי רגילות, רובוטיות.  נבחין מיד ברגליים ואגן, עמוד שדרה, בית חזה, זרועות וכמובן ראש. הגוף – כסא פונה לצופים פרונטלית, בחגיגיות של טקס (מהדהד את שם צבע הכסא Royal blue). בשימוש רפואי כיוון הישיבה בדרך כלל הפוך : הראש ישקע בכרית העגולה ,הכחולה שהנאון מטמיר לכדי הילת קדוש  צעקנית וזולה וגם קרה ומכנית.
כוחה של העבודה נעוץ  באנתרופורמיזם שלה, הדימיון לגוף אנושי, הנוגע ללב ומאיים כאחד, ההופך למעין זיכרון רחוק אך נוכח.  הכסא שיצר רביץ כמעט מגלם את המונח  umheimlich   כפי שפרויד השתמש בו לתאור המוזרות שיש  בבובות למשל : המזיגה של מוכר ומנוכר, של מה נתפס בחושים  ומה שמסרב להתרגם לאמירה אונתולוגית .  בהקשר זה אפשר לחשוב גם על הרחבת המושג umheimlich בידי לקאן  שדיבר על  מוזרות כמצב שיבוש ערכים ותחושות . כסא המסאז של רביץ יוצר משיכה דחיה: מכשיר לעינוג, לריפוי ושחרור שצפון בו פונציטל כאב ,וכניעות. בכסא המרופד, הרך יש תחושה חזקה של אלימות לטנטית, של כפיה.

                                                                      ***

  AURA3 מוצג בתערוכה       There is a Crack in Everything’: for Dafna    בגלריה דביר .

 

האקדמיה של החלון – הרצאות ד”ר סמדר שפי ב ZOOM
דמיאן הרסט
29   יוני 2020, יום שני – 19:00

ממובילי ה YBA נחשב לדמות מפתח בעולם האמנות הבינלאומי , לאחדהאמנים המשפיעים ביותר וכנראה גם העשירים ביותר. נדבר על גוף העבודות המגוון שהוא יצר ויוצר, ונתבונן בעבודות גם בראי מוסרי,כלכלי ותקשורתי.

תשלום
אורך המפגש כשעה ורבע . המחיר להרצאה 70 ₪
תשלום ב PAYPAL  BIT
להרשמה שלחו אישור תשלום עם טלפון וכתובת אימייל שלכם ל WhatsApp       0507431106
לינק למפגש ב  ZOOM ישלח לאחר קבלת אישור התשלום, כארבע שעות לפני המפגש .

Barak Ravitz Aura 3 2018. portable massage chair,neon, unique . (detail)

Aura 3 by Barak Ravitz

Aura 3 by Barak Ravitz, a blue massage chair surrounded by neon tubing, succeeds in presenting itself as a throne as well as an electric chair, both mystical chariot and memento of life’s fragility. If the electricity fails, the light – the protective, glowing aura surrounding the chair –– would disappear immediately, leaving it lifeless, a body without a soul.

“Aura” is a word frequently heard in spiritual circles, meaning the halo around a saint’s head or the invisible bands of light surrounding the body. Light also refers to various types of cancer treatments, and appears to the seeker in quests for spiritual meaning, whether through religion, an alternative belief system, or a search for a way to minimize chaos in the body. In Art world idiosyncratic language, Walter Benjamin’s term of the aura of the art object as its singularity  comes to mind as well.  Ravitz’s unusual, excellent work reflects all of these aspects.

Illness and healing (or lack of healing) arise from this semi-medical object as a disrupted narrative. The massage chair is a representation of a body, but its proportions are outsized and robotic. Viewers can immediately see “legs,” “pelvis,” “spine,” “chest,” “arms,” and, of course, a “head.” The body/chair confronts viewers frontally, with a festive, regal air (resonating with its color of Royal Blue). On a massage chair, the patient usually faces backwards, with the head resting on the round, blue, cushion; here, the neon transforms it into a shocking, cheap, cold, and mechanical saint’s halo.

The work’s power lies in its anthropomorphism, the similarity to the human body, simultaneously touching and threatening, which becomes somewhat “uncanny” (Freud’s term “Umheimlich”) as a distant memory which is made present. Ravitz’s chair seems almost to embody the quality of strangeness found in mannequins: a blend of familiar and alienated, of what is perceived by the senses with what refuses to be translated into an ontological statement. In this context, we can think about Lacan’s expansion of Freud’s concept of the “Umheimlich,” describing strangeness as a state of disruption of values and sensations. Aura 3 generates a response of attraction/repulsion: it is a machine for pleasure, healing, and release with the potential for pain and surrender. The soft upholstered chair evokes an intense sensation of latent violence and coercion.

***

Aura 3 is on view at the Dvir Gallery as part of the exhibition “’There is a Crack in Everything’: For Dafna.”

Print Friendly, PDF & Email
0
This entry was posted in פיסול ומיצב and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

סמדר שפי, החלון, אומנות ישראלית, אמנות ישראלית, Smadar Sheffi, The Window, Israeli Art