All the World’s Futures – התערוכה הבינלאומית, החלק השני בביתן המרכזי בג’רדיני

החלק השני של התערוכה הבינלאומית All the World’s Futures שאצר אקיי אנווזר ומוצגת בביתן המרכזי בג’רדיני מצוינת. אם בארסנלה יש תחושה של קצוות פרומים מבחינה רעיונית וכמה התפשרויות בעניין האיכות , הרי החלק הזה של התערוכה מגובש ומרשים. אנווזר מציע לנו לחזור ולהרהר על הדרך בה צועד העולם , ואפשר לחשוב על כך כהצטרפות לקולות מחאה שונים שנשמעו בשנים האחרונות בקשת שבין ספרד, ארה”ב (Occupy Wall Street ) ועד תנועת המחאה הישראלית.

ARENA - reding of the  Capital

ARENA – reding of the Capital

לב הביתן הרעיוני והפיזי הוא ARENA ‘אודיטוריום אדום שנבנה במיוחד. באודיטוריום מתבצעת ההקראה של שלושת כרכי הקפיטל של מארקס ומוצגות עבודות מיצג המתייחסות לשאלות חברתיות. אפשר, ומפתה לשבת להקשיב ולראות והתחושה, נכון ליום בפתיחה לאנשי מקצוע, היא שנוצר מקום של שיח שפותח בעיות ומחשבות והרהורים.
קריאת הקפיטל נערכת על ידי כשפרקי הספר מוקרנים משני צידי האודיטוריום והנשמעים היטב גם בחללי התערוכה הסמוכים . בין לבין נערכו מייצגים . המיצג בו צפיתי, של Jeremy Deller (שייצג את אנגליה לפני שנתיים בבניין הלאומי) מבוסס על חומר ארכיבי בנושא חיי פרולטריון באנגליה בתקופת המהפכה התעשייתית. הבלדות שלוש בלדות הושרו באופן מוצלח וקורע לב על ידי האמנית Jennifer Reid . הן טקסטים שנכתבו בתקופה על חיי הפועלים ומספרות על ילד בן שש הנשלח לעבוד במפעל טקסטיל, נערה בת 13 הדוחפת עגלות פחם במכרה ואורג שטיחים . התנאים המחפירים של עוני ורעב ותנאי עבדות מזכירים היטב את הסיבה לכך שבזמנו חשבו שהמהפכה הקומניסטית תפרוץ באנגליה .

Jeremy Deller performer Jennifer Reid/

Jeremy Deller performer Jennifer Reid/

עבודת הוידיאו של Issac Julien הבריטי עוסקת גם היא בקפיט וניראית בה שיחה בין האמן לבין התיאורטיקן המרקסיסטי David Harveyשנערכה ב 2012 ב Hayward Galleryבלונדון . השיחה עוסקת בשאלה כיתד מתארים את מושג הקפיטל.IMG_5760

בין העבודות הבולטות בביתן Peter Friedl של Theory of Justice. 1992-2010 בו הוא עוקב אחר רגעים מהפכניים או ריגעי אלימות שביקשו לשנות את העולם . קטעי עיתונות מקובצים בויטרינות בהם גם צילומים של “שלום עכשיו”, הם קפסולה , לא מפתיעה אבל מענינת של מגוון הסכסוכים בעולם ומחירם בדם ויזע .

Peter Friedl Theory of Justice. 1992-2010

Peter Friedl
Theory of Justice. 1992-2010

האמנית האמריקאית Adrian Piper הפועלת בברלין מציגה עבודת כתב בה נכתב EVERYTHING WILL BE TAKEN AWAY שוב ושוב כמו עונש מיושן בבית הספר.

Adrian Piper  EVERYTHING WILL BE TAKEN AWAY

Adrian Piper
EVERYTHING WILL BE TAKEN AWAY

העבןדה המוקדמת המוצגת היא סידרת הצילומים Let Us Now Praise Famous Men של שצילם ב 1936 Walker Evans במסגרת משימת אמנות של הממשלה הפדרלית בזמן המשבר הכלכלי . אוונס צילם את העניים שבאמריקאים, חוואים רעבים במקומות שכוחי אל. כוחם של הצילומים נשמר והם מרשימים ביותר .

התיחסות ביקורתית פנימית של עולם האמנות לעצמו מובעת בפרויקט של Hans Haacke שיצר חלל ובו משאלי דעת קהל שונים שהציג כעבודות לאורך השנים בנושאים פוליטים ולכך נוסף משאל חדש , ב IPAD על תנאי החיים של בנאי הפרויקטים החדשים של האמנות במפרץ (נושא שהופיע בכרזת מחאה בארסלנה).
הציורים של Tetsuya Ishida אמן יפני שהלך לעולמו לפני עשור מתארים את החיבור המחריד אדם- מכונה – תאגיד שנוצר ביפן שנות הצמיחה אחר מלה”ע השניה ונותר עד היום.

Tetsuya Ishida

Tetsuya Ishida

האמנית הקניתית אמריקאית wangechi mutu מציגה עבודת וידיאו גדולה ועבודת פיסול מצוינת בשם “she’s got the whole world in her בו היא מתיחסת למבט המערבי על נשים שחורות כחפץ מיני זמין.

wangechi mutu she's got the whole world in her

wangechi mutu
she’s got the whole world in her

על התערוכה All the World’s Futures שאצר אנווזר יש לחשוב בהקשר של מצב עולם האמנות היום. אמנות כיום, עוד יותר מבעבר מגרש המשחקים של עשירים, וזירת ההתרחשות שלה הופכת יותר ויותר לזו של הירידים הגדולים. אנווזר מפריד באופן מסוים את הביאנלה בונציה, לפחות לרגע, מהזרם המרכזי והופך אותה לזירה של חשיבה ביקורתית.

מאמר מסכם ביאנאלה 2015 – שבוע הבא בבלוג החלון .

לקביעת פגישת הדרכה פרטית לפני נסיעה לנוסעים וקבוצות עצמאיות שמתכננים לבקר בונציה על הביאנלה ותערוכות המוצגות במקביל כיתבו thewindowartsite@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

סמדר שפי, החלון, אומנות ישראלית, אמנות ישראלית, Smadar Sheffi, The Window, Israeli Art