“מדרזדן לתל אביב” /  לאה גרונדיג: 1948-1933 מוזיאון פרטי פרסלר בשיתוף קרן רוזה לוקסמבורג

אוצר – גדעון עפרת

מוזיאון פרטי פרסלר, רחוב וולפסון 54 , תל אביב

שעות פתיחה א’-ה’ 10:00-15:00 ו’ 10:00-14:00

קרן רוזה לוקסמבורג ומוזיאון פרסלר מציגים את “מדרזדן לתל אביב” /  לאה גרונדיג: 1948-1933 ,. התערוכה מציגה אמנית מגויסת, אוהבת אדם ואמיצה, שהקדישה את חייה לקידום ערכי האנושות ולמחאה נגד המפלצת שהגיחה מהאדם. ביום העיון ידונו חוקרים מגרמניה ומישראל בדמותה של לאה גרונדיג כצומת של נושאים רבים: ציור כמחאה, מפגש התרבויות הגרמנית-יהודית, שמאל גרמני ושמאל ישראלי, ציונות ותחילת היישוב בארץ ישראל. המוני תחריטיה ורישומיה של גרונדיג שנוצרו בפלשתינה נותרו באוספים פרטיים בעיקר, ולמעט קומץ תצוגות בגלריה “נורה” הירושלמית לא יצאו היצירות ממחסני המוזיאונים והבתים הפרטיים. שמה של גרונדיג הלך ונשכח בישראל. התערוכה הנוכחית, מושתתת ברובה על כמאה מיצירותיה של לאה גרונדיג באוסף יגאל פרסלר, על תריסר תחריטים מאוסף בית לוחמי הגטאות ועוד עבודות אחדות מאוספים פרטיים (עופר לוין, יורם ונעמי שיפמן). כמו כן, יוצגו בתערוכה ספרי ילדים ונוער בעברית שאוירו בידי לאה גרונדיג בתקופת שהותה בפלשתינה (ביניהם המהדורה הראשונה ל”מפוזר מכפר אז”ר” מאת לאה גולדברג).

לאה גרונדיג (1977-1906) נולדה בדרזדן ולמדה באקדמיה לאמנויות, שם פגשה את בעלה, הצייר (הלא-יהודי) הנס גרונדיג, השניים הקדישו את מרצם לאמנות חברתית בסימן האידיאליזם הקומוניסטי. גרונדיג נודעה בגרמניה של שנות ה-30 כתחריטאית מעולה, המסורה לייצוג ריאליסטי בנושא הפאשיזם ותיאור סבלם של היהודים. ב-1940 עלתה ארצה בספינת המעפילים “פּאטרִייה” ונאלצה לשהות כשנה במחנה המעצר בעתלית, בו המשיכה ליצור בעיקר רישומים. הנס, בעלה, נעצר בגרמניה בעוון פעילותו הקומוניסטית וציוריו החתרניים ונשלח למחנה הריכוז זקסנהאוזן. בהנחה שבעלה קיפד את חייו, חייתה לאה גרונדיג בתל אביב לצד נחום איתן (איתין),שסייע להבאתה ארצה והמשיכה ליצור רישומי דיו רבים, ששיאם הוא- גיא ההריגה – אלבום ובו תמונות זוועה של השואה. היא התמקדה באיורים לספרי ילדים ואף הציגה ב-1946 תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב. ב-1948, לאחר שנודע לה כי בעלה שרד את המחנה, עזבה את ישראל ושבה לדרזדן. שם זכתה להכרה כאמנית חשובה והייתה האישה הראשונה שקיבלה מינוי פרופסור באקדמיה בדרזדן. ברישומיה שמרה על נאמנות לקו הקומוניסטי ולאידיאליזם הומניסטי, אף כי סטתה מציוויי האופטימיות של הריאליזם הסוציאליסטי כאשר הקפידה לייצג את מצוקתם של פשוטי העם. עם נפילת חומת ברלין ואיחוד הגרמניות, השתנתה עמדתה של גרמניה ליצירתה של גרונדיג, שזוהתה כבת בריתו של השלטון הפרו-סובייטי. במקביל לפתיחת התערוכה “מדרזדן לתל אביב” / לאה גרונדיג 1933-1948, תוצג ב 11 בספטמבר תערוכה נוספת, המוקדשת ליצירתה של גרונדיג בתחילת שנות ה 30′ של המאה שעברה, גם במוזיאון היהודי של פרנקפורט. תערוכה זו היא חלק מסדרת מיצגים באמצעותם מציגים אוצרי המוזיאון יצירות של אמנים יהודים שחיו בעיר פרנקפורט מהמאה ה 12 ועד המאה ה 20, ומנסים לבחון כיצד השפיעו השינויים החברתיים והפוליטיים בגרמניה במהלך מאות השנים על עבודתם והשקפת עולמם של אמנים אלה.

נעילת התערוכה  – 11 בנובמבר 2014

avi 14048

Print Friendly, PDF & Email

סמדר שפי, החלון, אומנות ישראלית, אמנות ישראלית, Smadar Sheffi, The Window, Israeli Art