דיוקן חלקי: פרגמנטציה של זהות

אסף שחם, ארם גרשוני, ירון לפיד, מיכל היימן

אוצרת: סמדר שפי

אוצרת משנה :שלי ליבוביץ-קלאורה

 

פתיחה: שבת, 18 נובמבר 2017

בית האמנים ירושלים, רח’ שמואל הנגיד 12, ירושלים

ב,ד,ה 18:00-10:00; שלישי 20:00-14:00

שישי 13:00-10:00; שבת 11:00-14:00 א – סגור

 

 

התערוכה “דיוקן חלקי” בוחנת את המתח התמידי בין ההכרה בכך שזהויות הן תצרף של חלקים חופפים, מתנגשים, מתחברים ומתרחקים, לבין הכמיהה שלנו להאמין, כי אנו מכירים אחרים.

בעבודותיהם של מיכל היימן, ארם גרשוני, ירון לפיד ואסף שחם מהדהדת הפרגמנטציה של הזהות כתופעה נרחבת שהיא, בעת ובעונה אחת, מקומית: התפרקות מערך הזהויות הישראלי, כפי שהכרנו אותו מאז קום המדינה, מחלחלת אל השדה האישי ומערערת הנחות יסוד מושרשות.

אף שמרבית הדיוקנאות המוצגים בתערוכה פגומים, חתוכים או מחוקים חלקית, עדיין נדמה, שהיינו מזהים את הדמויות. התערוכה מהווה חלל רעיוני, לא פחות מאשר פיזי, להנכחת קו התפר שבין התפרקות הדיוקן לבין הניסיון – הספק מהוסס, ספק נואש – לאחוז במהות, בגרעין הפנימי של נוכחות.

הביטוי “דיוקן חלקי” מתקשר למצבים מעורערים: לחשש מנוכחותם של אחרים או לחששו של הסובייקט להיות מזוהה. דוגמאות מובהקות לכך הן היחס לפניו של האל בדתות שונות או לפניהן של נשים, או ניסיונות של עצורים או של קורבנות עבירה להליט את פניהם כדי לשמור על אלמוניות.

בעבודותיהם הפרגמנטריות, הספקניות של לפיד, היימן ושחם מתקיים מכנה משותף, הנעוץ בהתבוננות ביקורתית במודרניזם מבעד לפריזמה חברתית-אנתרופולוגית-היסטורית. שורת רגישויות משותפות מקשרת בין עבודותיהם לבין הדיוקנאות של גרשוני, שבהם המבט מורכב גם מן המבוכה הנוצרת, כשאנו צופים באקראי ברגע פרטי של אדם אחר.

מפגשי גלריה:

שלישי, 28.11.17 בשעה 19:00

שבת, 30.12.17, בשעה 12:00

נעילה: שבת, 27 ינואר 2018

(מודעה)

The New Zero 001 ירון לפיד WS#89 ירון לפיד The Double

אסף שחם סדרת דיוקנאות על פי זנדר 2011-2014 001 (1) דיוקן עצמי מאחור ארם גרשוני (1)

Accessibility