“בזמנך” התערוכה של אולאפור אליאסון בפלאצו סטרוצי בפירנצה Fondazione Palazzo Strozzi Olafur Eliasson: Nel tuo tempo יפה ומהנה לצפייה על שלל משחקי אור, השתקפות וחלל. היא בנויה כדיאלוג בין פנים וחוץ ובין העבודות העכשוויות לבין האדריכלות הרנסנס של אחד הארמונות היפים בפירנצה .בכל זאת, היא מותירה תחושה מסוימת של ריקנות.
אליאסון , שזו התערוכה הגדולה ביותר שלו באיטליה עד כה, הוא אמן המוביל שיח ער ומרתק על אקלים ואקולוגיה והרחיב את פעילות הסטודיו שלו הממוקם בברלין גם לאקטיביזם בתחום של אנרגיות מתחדשות. כאן התחושה היא שנושאים אלו הפכו לשעשוע אינטלקטואלי, משחק על פרספקטיבות ראייה בעירו של ברונלסקי שניסח את חוקי הפרספקטיבה בתחילת המאה ה 15. גם ההשוואה בין התערוכה הזו, לתערוכה החזקה מאד של ברוס נאומן המוצגת כעת במילנו (ראו Bruce Nauman, Neons Corridors Rooms ( , אינה לטובתה. בעוד בעבודותיו של נאומן, החל בשנות ה 60 ועד היום, הטיפול בחלל ואור מוביל למפגש מחוספס עם ההוויה האישית והחברתית, עם שאלות של פיצול האני ומגבלות התפיסה שלנו , התערוכה של אליאסון חביבה ומרוככת.
בחצר הפתוחה של הארמון מוצבת Under the weather (2022), חופה גדולה, אליפטית שעשויה מחומר בדגם moiré (קוים שאינם מקבילים ויוצרים ריצוד). כל צופה רואה דבר מה שונה ומשתנה. העקרון של הדגשת הפרטיקולריות של המבט והחוויה חוזרת לאורך התערוכה כולה.
בעבודה מ 2019 How do you live together? נוצר עיגול מתכת מושלם דרך התחברות חצי קשת המוצבת על הרצפה עם ההשתקפות שלה בתקרת החדר . הקהל שהופך לחלק מהעבודה חווה תחושה קלה של דיסאוריינטציה. ההשלמה של צורות דרך השתקפות , בדומה לשמש המלאכותית שהושלמה בהשתקפות במיצב The weather project, שהציג ב 2003 ב TATE MODERN וביסס את מעמדו כאמן -כוכב חוזר בעוד כמה עבודות בתערוכה.
מעגל כדורי זכוכית המשקפים את החוץ של הפלאצו מקסימים. העבודה Your timekeeping window, 2022, שנעשתה במיוחד, היא קיר המכסה חלון של הפלאצו בו משובצים כדורי הזכוכית כמו ספרות על לוח שעון. מבנה מול הפלאצו משתקף בהיפוך . האסוציאציות לקמרה אובסקורה, המכשיר האופטי שהקדים את המצלמה ואפשר שיכפול מראה אך בהיפוך בלב, מעניין במיוחד לאור זה שחלק ניכר משטח התערוכה מוקדש לעבודה במציאות מדומה, הטכנולוגיה שכיום מובילה- מגששת אופציות חדשות באמנות. דומה שהטכנולוגיה של מציאות מדומה, שהשימוש בה שכיח למדי, עדיין מעניינת בעיקר בגלל איכויותיה הטכנולוגיות. בעבודה Your view matter, 2022 אליאסון מציע אפשרות “לשוטט” דרך משקפי המציאות המדומה בחמישה חדרים בצורות גאומטריות (פירמידה, מחומש, מתומן ועוד). תחושת המעבר בין החדרים, היכולת לעבור קירות ולחוות ממדים חדשים הופכית לחוויה החזקה ביותר בתערוכה.
העבודה המוקדמת ב”בזמנך” Beauty, 1993 עשויה מהתזת טיפות מים קטנטנות היוצרות מסך בו משתברת קשת ודרכו עוברים צופים. הדמיון של העבודה לעבודות הווידיאו עם מים של ביל ויולה כמו הרפסודה מ 2004 ניכר ביותר ופותח מקום להתבוננות במספר קווי דמיון בין שני האמנים. וויולה (יליד 1951), מאז הווידיאו “בריכת ההשתקפות” 1979 עוסק במוטיב של השתקפות והשלמת דימוי ואור הוא החומר המרכזי בעבודותיו. וויולה נוגע ברליגיוזי, במיסטי בחיפוש אינסופי ואליאסון יוצר, ברגעים החזקים יותר של תערוכה זו מודעות מחודדת למרכיבים מוחשיים אך לא ניתנים למישוש של ההוויה.
כל הצילומים :סמדר שפי
Nel tuo tempo (In your time), Olafur Eliasson
Arturo Galansino, Director and curator of the exhibition
Fondazione Palazzo Strozzi .
הדרכה והכנה עם ד”ר סמדר שפי
למטיילות/ים עצמאיו/ים לביאנלה בוונציה, 2022
הביאנלה היא אירוע האמנות הבינלאומי החשוב ביותר. השנה מציגות 80 מדינות בביתנים לאומיים ובתערוכה הבינלאומית מציגים 213 אמניות ואמנים.לצד הביאנלה מוצגות עוד עשרות תערוכות חשובות .
במפגש תקבלו רקע והכנה כידי שתנצלו באופן מרבי את הזמן שהחלטתם להקדיש לביאנלה – ותתמקדו בחלקים המעניינים ביותר עבורכן/ם.
ההדרכה עם מצגת ומפות .הביאנלה ננעלת ב נובמבר 2022
לפרטים ותאום אנא כתבו מייל ל thewindowartsite@gmail.com
או שלחו הודעת WhatsApp ל 0507431106
חדש – הכנה לסיור עצמאי בפירנצה –
לפרטים ותאום אנא כתבו מייל ל thewindowartsite@gmail.com
או שלחו הודעת WhatsApp ל 0507431106
“Nel tuo tempo” (In your time) | Olafur Eliasson at Fondazione Palazzo Strozzi, Florence
“In your time,” Olafur Eliasson’s beautiful new exhibition in Florence’s Fondazione Palazzo Strozzi provides viewers with a rich display of plays of light, reflections and space. The exhibition is structured as a dialogue between interior and exterior, between contemporary artworks and the Renaissance architecture of one of the most beautiful palazzos in Firenze. Nevertheless, it leaves a certain feeling of emptiness.
This is Eliasson’s largest exhibition in Italy to date. An artist leading a fascinating dialogue on climate and ecology, he has recently expanded activities in his Berlin studio to become involved in activism in renewable energy. In this exhibition, these topics have become somewhat an intellectual amusement, a game of visual perspectives in the city of Brunelleschi, who formulated the laws of perspective in the early 15th century. The comparison between this exhibition and Bruce Nauman’s powerful “Neons Corridors Rooms” now on view in Milano, is not complimentary to Eliasson. While Nauman’s art from the 1960s to the present with his handling of space and light leads to a gritty encounter with personal and social existence, the split ego and limits of perception, Eliasson’s exhibition seems tame.
Under the Weather (2022), installed in the open air courtyard of the palazzo, is an elliptical canopy made of moiré material (with lines that are not parallel but create a shimmering effect). Every viewer sees something different and changing. Emphasis on the particularity of the individual gaze and experience is a theme that recurs throughout the entire exhibition.
In How do you live together (2019) a perfect circle of metal results from the connection of a semicircle placed on the floor to its reflection on the ceiling. The audience, becoming part of the work, senses a slight disorientation. The completion of the shape through reflection is similar to the artificial sun completed by its reflection in The Weather Project installation exhibited in 2003 at the Tate Modern, basing his standing as a “star” of the art world. This tactic is repeated in several other works on view.
An enchanting circle of glass spheres reflects the exterior of the palazzo. Your timekeeping window (2022), made as a site-specific work, covers the wall of the palazzo; glass spheres are set into it like the numbers on a clock face, with the facing building reflected in reverse and upside down. Associations arise to the camera obscura, the optical device that preceded the camera which enabled duplication of a sight, but is especially interesting in light of the large area in the exhibition devoted to an artwork of virtual reality. The use of VR is too common, yet still interesting due to its technological qualities. In Your view matter (2022) Eliasson proposes the option of “wandering” while wearing the VR goggles in five geometrically shaped rooms (pyramid, pentagon, octagon, and more). The feeling of the transition between the rooms, and the ability to pass through walls and experience new dimensions, become the strongest experience in the exhibition.
The earliest work in the exhibition, Beauty (1993) was made by spraying tiny drops of water which create a screen refracting the spectrum, through which viewers pass. The similarity of this work to Bill Viola’s videos with the motif of water, such as Raft (2004), is the most obvious association, opening a point of observation of several similarities between the two artists. Since the video work by Viola (b. 1951) Reflecting Pool (1979), he has been engaged in the motif of reflection and completion of an image; light is the major material used in his works. Viola touches upon the religious and the mystical in his infinite search. The strongest moments of this exhibition are the ones in which Eliasson creates awareness and heightened sense elements but which do not become concrete.
Photographs: Smadar Sheffi
Curator: Arturo Galansino, Director, Fondazione Palazzo Strozzi