מים רבים אורית רף| Orit Raff – Many Waters

For English click here 

“מים רבים”,  מיצב וידיאו ופיסול של אורית רף הוא עבודה בעלת משקל סגולי גבוה, ובכל זאת נשארת מרוחקת, ואחרי היציאה מהתערוכה היא בגדר זיכרון אינטלקטואלי ולא פרטי. למרות זאת מדובר במיצב מרשים: שלושה סרטי וידאו יוצרים טריפטיך שיחד משרטטים מפגשים עם הים הנתפס מנקודת ראות רומנטית – כוח טבע כביר, נקי, בלתי ניתן להכנעה (ובהחלט מעלות על הדעת קלאסיקות של  קספר דוד פרידריךכמו “הנזיר מול הים” אבל גם “הנווד מעל ים הערפל” ). שתי עבודות פיסול,  קונכייה שחורה המונחת על  מעמד לבן על הרצפה וריאות לבנות התלויות מעל לחלון המראה את הבאר שמתחת לגלריה משלימות את המיצב.

ההשפעות העכשוויות, מהשנים האחרונות ממש, שהעבודה מתקשרת אליהם רבות: מאניש קאפור (הקונכייה השחורה) ועד איזאק גוליאן Western Union: Small Boats (The Leopard)  ”  ודמיאן הירסט Treasures from the Wreck of the Unbelievable.

הקריאה המעניינת בעבודה היפה של רף, והיא אכן יפה, היא גם הנוגה ביותר – הנשים המופיעות בעבודות מתעמתות עם הים ודומה ש"מים רבים", עליהם נאמר בשיר השירים שלא ישטפו את האהבה, לא ישטפו גם עיקשות נואשת. בסרט וידיאו הראשון בטריפטים (בקריאה מימין) בתה של רף עומדת בתוך הים ומשקה אותו בצינור, כאילו יש לה שליטה על גובה המים. עולים וכמעט מכסים אותה. בסרט השני רף עצמה שוכבת מול הים, וגלי הים מתנפצים אליה שוב ושוב. סרט הוידאו השלישי, וידאו אנימציה, פעמון גדול מכוסה משקעי מלח מתנדנד תחת המים וקולו נשמע במעומעם. הטריפטיך משרטט חוסר תוחלת, התפרקות ובדידות גדולה. פעמון מצלצל להודיע על מוות ארנסט המגווי השתמש בציטוט מהמאה ה 17 של משורר בריטי בנושא זה ככותרת ספרו "למי צלצלו הפעמונים" על מלחמת האזרחים בספרד. התשובה לשאלה למי מצלצל פעמון במים היא לכולנו. האסון, יהיה זה האסון האקולוגי או הטרגדיה של המצב האנושי, הוא של כולנו.

רף עוסקת בסיפור הנשמע אגדי כמו הספינה הטבועה שהמציא הירסט: סיפור הצפתה וטביעתה של רונגהולט — עיר נמל משגשגת באזור של צפון גרמניה – דנמרק של ימינו, שטבעה במצולות בסערה ימית קטסטרופלית במאה ה־14. במהלך הזמן קיבל הסיפור פטינה של אגדה, בדומה לאגדות על היבשת הטבועה אטלנטיס. מחקר בטכנולוגיות חדישות (לרבות בשנה האחרונה) הביאו להצטברות ממצאים המעידים על אמיתות הסיפור. לפי מספר השערות התערבות אנושית בסביבת העיר, במיוחד כריית מלח הייתה בעלת תרומה משמעותית לאסון. בעוד שאלת האמת חשובה מדעית וחיונית להמחשת משמעות הסכנות הנוכחיות  הנובעות מעליית פני האוקיאנוסים הרי הערך הסימבולי של הסיפור אינו תלוי באימותו. סיפורי שיטפון במיתולוגיות שונות ורבות, אחד מהם סיפור המבול בתנ”ך הם סיפורי מוסר – הטבע (האל או האלים) נוקם באנושות על חטאיה.

הקריאה המעניינת בעבודה היפה של רף, והיא אכן יפה, היא גם הנוגה ביותר – הנשים המופיעות בעבודות מתעמתות עם הים ודומה ש”מים רבים”, עליהם נאמר בשיר השירים שלא ישטפו את האהבה, לא ישטפו גם עיקשות נואשת. בסרט וידיאו הראשון בטריפטים (בקריאה מימין)  בתה של רף עומדת בתוך הים ומשקה אותו בצינור, כאילו יש לה שליטה על גובה המים. עולים וכמעט מכסים אותה. בסרט השני רף עצמה שוכבת מול הים, וגלי הים מתנפצים אליה שוב ושוב. סרט הוידאו השלישי, וידאו אנימציה, פעמון גדול מכוסה משקעי מלח מתנדנד תחת המים וקולו נשמע במעומעם. הטריפטיך משרטט חוסר תוחלת, התפרקות ובדידות גדולה.  פעמון מצלצל להודיע על מוות ארנסט המגווי השתמש בציטוט מהמאה ה 17 של משורר בריטי בנושא זה ככותרת ספרו “למי צלצלו הפעמונים” על מלחמת האזרחים בספרד.  התשובה לשאלה למי מצלצל פעמון במים היא לכולנו. האסון, יהיה זה האסון האקולוגי או הטרגדיה של המצב האנושי, הוא של כולנו.  

Orit Raff, 2023

ריאות לבנות שכמו מצמיחות אלמוג, הדפסת תלת מימד מוארת באור יקרות, תלוייה מעל הבאר הריקה שנמצאת תחת הבניין (נעשה שימוש בהקשר זה גם בתערוכות קודמות כמו של אילת כרמי). האובייקט שמזכיר מאד אובייקטים של הרסט, מעביר תחושה של ספוג קשה, אך חי, ממצה איזו מהות של “אלמוגיות”. צילו המשחיר על הקיר הכהה שואב את הצופה, שוב, למחוזות הספק והערפל של הים והפעמון.

“מים רבים” היא תערוכה טובה, שלבדה מצדיקה את הביקור. התערוכות של גבי קלזמר ושל ליהי תורגמן מאכזבות ובמיוחד משום שמדובר באמנים טובים. ב”אדישותו של התת קרקעי” תורגמן סוחטת את נושא הכד עד תום ועד זרא אך כישרונה ניכר והצבת התערוכה הנסמכת  על המתח בין הציורים על הקיר והציורים על הרצפה עושה עם העבודות חסד. הציורים- שטיחים- העגולים – המדמים פתחי כד ומכוונים לכל אסוציאציות העיגול (כדור העולם, מחזוריות ועוד רבים רבים) עד אובדן משמעות.  

Gabi Klasmer, 2023

“קרום” התערוכה של קלזמר , על הראשים בזהב וכסף וטורסו האשה הארוז בפלסטיק נצמד מביכה, הולכת לאיבוד בין התייחסויות כאילו מתוחכמות למודרניזם מברנקוזי עד ארכיפנקו ועד nouveau réalisme. עבודה נוספת, חלל  מתנפח, מערה מוזהבת, שבכניסה אליו חולצים נעליים מזכירה גם היא תקדימים רבים מידי שטובים ממנה. התחושה היא ככניסה לגולם שהתרוקן אבל העיסוק באין , גם עם הוא מוזהב, נותר קהה וסתמי.

אוצרת רווית הררי 

הגלריה לאמנות עכשווית רמת השרון (יש מרחב מוגן )
ב’-ה’ בשעות 9:00-17:00 ובשישי שבת בשעות 10:00-14:00 שדרות ויצמן 20, רמת השרון.

 

Orit Raff| Many Waters

Orit Raff’s “Many Waters,” a video and sculpture installation is of substance though it  remains distant. After exiting the exhibition, it remained an intellectual memory and not personal experience . It is an impressive exhibition: three video films form a triptych portraying encounters with the sea as seen by Romantic painters – as a mighty force of nature, clean and untamed (reminiscent of iconic paintings by Caspar David Friedrich such as The Monk Facing the Sea, and also  Wanderer Over the Sea of Fog. Two sculptures, a black conch on a white pedestal on the floor, and white lungs hung over the window which shows the well underneath the gallery, complete the installation.

Orit Raff, 2023

Raff’s work gives rise to many associations with recent contemporary influences from Anish Kapoor (the black conch) to Isaac Julien’s Western Union: Small Boats and Damien Hirst’s Treasures From The Wreck Of The Unbelievable. She engages in a story that sounds like a legend, similar to the wreck that Hirst invented: it is the story of the flooding and sinking of the city of Rungholt, a flourishing port in northern Germany, the area of Denmark of today, that sunk into the depths of the sea during a catastrophic storm in the 14th century. Explorations using innovative technologies (especially over last year) resulted in an accumulation of finds testifying to the truth of the story. According to several hypotheses, human intervention in the environment, especially the mining of salt, contributed significantly to the disaster. While the issue of truth is scientifically important and vital to concretizing the present danger of the rising ocean levels, the story’s symbolic value does not depend on its truth. Stories of floods in many various mythologies, including the biblical story of the Flood, are all moral tales in which Nature (God or the gods) avenge themselves on humanity for its sins.

Orit Raff, 2023

The interesting reading of Raff’s beautiful work is also the most melancholy – the women appearing in the works face the sea, and it seems that the “many waters” alluded to in the Song of Songs that will not quench love, neither will they quench the women’s desperate stubbornness. In the first video of the triptych (reading from the right), Raff’s daughter is standing in the sea, irrigating it with a hose, as if she can control the water level. The water is rising and nearly covers her. In the second film, it is Raff herself who reclines facing the sea as waves crash over her again and again. The third film is a video animation in which a large bell covered with salt sediment rocks back and forth underneath the water, its sound heard faintly. The triptych portrays uselessness, breakdown and great loneliness. Hemingway used the title of the poem by 17th century British poet John Donne for the title of his book on the Spanish Civil War For Whom the Bell Tolls. “Therefore, send not to know for whom the bell tolls, it tools for thee.” Whether it is an ecological catastrophe or a human tragedy, the disaster impacts us all.

A sculpture of white lungs which seem to be sprouting coral, made through 3-D printing and illuminated beautifully, hangs above the empty well located underneath the building (which other artists such as Ayelet Carmi used in previous exhibitions). The object is very reminiscent of Hirst’s objects, conveying a sensation of rigid yet living sponge, expressing the ultimate, essential “coral-ness.” Its shadow, darkening the already dark wall, once again draws the viewer into realms of doubt and the darkness of the sea and the bell.

“Many Waters” is a good exhibition, and alone justifies the visit. Gabi Klasmer’s and Lihi Turjeman’s exhibitions are disappointing, especially since they are good artists. Turjeman engages in the motif of the jug, which we have already tired of, but her talent is obvious, and the excellent installation fo the work leans on the tension between the wall paintings and the floor pieces. The paintings-carpets-circles – simulating jug openings are directed to all of the associations with the circle (the globe, cylicity, and very many more) until it loses its meaning.

Klasmer’s exhibition “Membrane,” with its heads in gold and silver, and the woman’s torso wrapped in plastic wrap, is embarrassing, and becomes lost between seemingly sophisticated references to Modernism from Brancusi to Archipenko through nouveau réalisme. Another artwork, an inflatable space, a gilded cave that visitors must remove shoes before entering, also is reminiscent of too many predecessors that are much better. The feeling is like entering an emptied chrysalis but the engagement with the void, even if it is a golden void, remains blunt and ordinary.

 

Curator: Ravit Harari

Ramat Hasharon Contemporary Art Gallery, Weizmann 20, Ramat Hasharon

The Gallery has a protective space.

Open Mon.-Thurs., 9 a.m.-5 p.m., Fri.-Sat.10 a.m.-2 p.m.

ד״ר סמדר שפי

ד״ר סמדר שפי

סמדר שפי היא מבקרת אמנות, אוצרת וחוקרת אמנות ותרבות עכשווית. מאז 2013 היא האוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון בית ביאליק בתל אביב.
ב 2019 ייסדה את CACR – המרכז לאמנות עכשווית רמלה והייתה האוצרת הראשית שלו עד לסגירתו ב 2024.היא מבקרת אמנות וחוקרת של אמנות ותרבות עכשווית. לשפי תואר שלישי בתולדות האמנות מהאוניברסיטה העברית והיא מרצה בבית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל בראשון לציון ובמסגרות חוץ אקדמיות בהן ‘בית לאמנות ישראלית’.
שפי הייתה מבקרת האמנות של עיתון הארץ בשנים מ-1992 עד 2012, ושל גלי צה”ל מ-2007 עד 2023.

אפשרויות שיתוף:

השארו מעודכנים - בלוג החלון

אנא הכניסו את כתובת המייל שלכם ושימו לב: כדי לסיים את תהליך ההרשמה עליכם לאשר את המייל שתקבלו מהאתר
To join The Window mailing list please type your e- mail address and confirm. Note: you will receive notifications only after you confirming an e- mail sent to you from The Window

ארכיון פוסטים

Accessibility