צבע טרי 8 – רשמים |FRESH PAINT 8

מתוך ים האמנות בצבע טרי 8, הנפתח היום , נחרטו בזיכרוני הם צילומיו המצמיתים – מקסימים של רוסטם באירמוב המוצגים ב”חממת ה אמנם”. בעבודות קטנות, בטכניקה מהמאה ה 19 , מראשית ימי הצילום באירמוב מתבונן באנושי. בצילומי דיוקן חשופים עד כאב העשויים בטכניקה  של לוח רטוב הוא מקפיא יופי

רוסטם באירמוב
רוסטם באירמוב

וזמן, ויוצר מצב בו נראה פוזיטיב ונגטיב יחד.  ללא התחכמויות או היאחזות  בנרטיב המציאות באירמוב כמו מפשיט הגנות ומשיל קליפות של מצולמיו ועם זאת הוא מאציל ומאדיר, נוצר אותם על לוח הצילום ובזיכרון הצופים. אני סקרנית ומצפה לראות עוד מעבודות האמן האוטודידקט שדיוקנותיו האינטימיים נוגים אור.

                                                                                                                       ***

צבע טרי, היריד לאמנות עכשווית, נפתח היום וימשך עד ה 9 באפריל 2016.  הפעם הוא מוצג ביריד המזרח בנמל תל אביב באופן מוצלח ביותר. המתחם,שאינו ענק, מחולק לשלושה חלקים עיקריים IMG_5758שנעים לנוע בהם וההתמצאות קלה: אזור תצוגת הגלריה , המפתיע לטובה, חממת האמנים הבינונית למדי ותערוכת אמנות שדומה שהכתרתה כבינלאומית יוצרת ציפיות לדבר מה שונה מהקיים. כפי הנראה בעקבות הביקורת משנה שעברה, אזור העיצוב נפרד לגמרי מזה של האמנות אף כי יש כמה וכמה פרויקטים שהם בהחלט לימינאליים מבחינת קטגוריות שייכות.
כאמור אזור הגלריות והפרויקטים המיוחדים מזמן כמה מהחלקים היפים ביריד ובו גם היבט היסטורי שלא היה שכיח בירידים קודמים.

זויה צ\רקסקי הגדה של פסח
זויה צ\רקסקי הגדה של פסח

גלריה רוזנפלד מציגה לצד עבודות חדשות של זויה צ’רקסקי את ההגדה המצוירת ,המצוינת שיצרה ב 2003 ,עבודה שלא מוגזם לראות בה  נקודת ציון בתולדות האמנות הישראלית העכשווית. סרט של תמיר צדוק “עושה המצות” The Matza Maker, מעולה – זהו  סלפסטיק המהווה תשובה קומית לעלילות הדם על עשיית מצות עם דם ילדים. גלריה גורדון בנתה את הביתן שלה כמערך כרונולוגי ברור, ומקיף של אמנות ישראלית . לצד עבודות שבעיקר מזכירות שטוב שתקופות מסוימות חלפו יש פנינים כמו “הגדה המערבית” פיסול בעץ, של דגנית ברסט מ 1976 ועבודות אחדות של הנרי שלזניאק שמוכיחות שוב את האיכות הגבוהה של יצירתו שנשכחה במידה רבה. פלורנטין 45 מציגה ביתן שנסוב סביב הזהב כצבע וחומר עבודות יפות של אבנר שר כמו מפת ירושלים (זהב) , דבורים  מוזהבות ופסל כנפיים של רות נועם, וציורים של טלי נבון.

רות נועם
רות נועם

גלריה ליטבק קונטמפוררי מציגה מבחר מהעבודות הנבונות של  אמיר תומשוב העוסקות באדריכלות מקומית (השבוע נפתחת תערוכה שלו ושל שלומי ללוש בגלריה אלפרד) ושורת עבודות מאכזבות מאד של דניאל אלנקווה (שבצבע טרי שעבר היה מהאמנים הבולטים לטובה).
אוסף יגאל אהובי עורך מכירה של עבודות מהאוסף לטובת הקרן לחקר אמנות ישראלית אסופת העבודות טובה והספקטרום נרחב מחנה סהר , יוחנן סימון ועד רעיה ברוקנטל אך הדבר הבולט מכל הוא המחירים הנמוכים מאד.כך למשל, עבודה של ברוקנטל, “לידתה של אומה ” רישום עיפרון, נמכרת ב 700 ₪ בלבד , וברוקנטל איננה

רעיה ברוקנטל, "לידתה של אומה "
רעיה ברוקנטל, “לידתה של אומה “

אמנית מתחילה בשום קנה מידה (זוכת פרס מפעל הפיס 2002, פרס עידוד היצירה לשנת 2014 של משרד התרבות, מציגה בארץ ובעולם). גם מכירת רישום של סימון מ 1954 ב 3500 ₪ נראה כמעט מביך. הביתן של אוסף אהובי הופך את מחירי חממת האמנים, שאינם נמוכים, לגבוהים באופן בלתי פרופורציונאלי.
בגלריה תירוש מוצגות עבודות יפות של מידד אליהו ושירלי שור, ובגלריה גבעון בולטות עבודות של איצ’ה גולמבק ועבודות של מריק לכנר.
מכללה האקדמית ספיר מציגה את “אללי” פרויקט של דגנית בן אדמון שדומה מידי לדברים שהציגה בעבר וכך למרות שמדובר בעבודה טובה יש תחושה מסוימת של החמצה.
הנוכחות של גלריה LETO מפולין וגלריה A.antonopoulou.art מיוון חביבה כהרחבת יריעת הגלריות ,אבל שתי התערוכות אינן מרתקות במיוחד. לעומת זאת פרויקט Mix the city – שמזמין אנשים ברחבי העולם ליצור מיקס מוסיקלי מתוך 12 קטעי מוזיקה של מוזיקאים והרכבים מטורקיה, שהוקלטו וסומפלו על ידי קותימן מוצלח אף כי בעת שאני ניסיתי להפעילו הוא עבוד רק באופן חלקי.
חממת האמנים רחוקה מלהיות אוצר  של כישרונות. לצד אמנית טובה כמו ענבל ניסים שחידה כיצד היא עונה להגדרה של “אמנים מבטיחים בתחילת דרכם המקצועית”,   יש שורת אמנים שכלל לא בטוח שזו אכן תחילת דרכם או מדוע הם חייבים לבחור דווקא בדרך זו. בנוסף

דפנה גזית, ללא כותרת, 2016, דאגרוטייפ
דפנה גזית, ללא כותרת, 2016, דאגרוטייפ

לעבודות של רוסטם באירמוב,שהוזכר בהתחלה,  בולטים לטובה צילומים מעולים של דפנה גזית העשויים בטכניקה של דאגרוטייפ ,גם היא טכניקה של המאה ה 19. יש בהחלט מקום להרהר על כך שבמצבו הנוכחי, הכמעט מתגונן של הצילום, שני האמנים הבולטים בחממה עוסקים בטכניקות צילום מוקדמות ליצירת עבודות מרגשות. הציורים של דיאנה קוגן ונעמה ברקוביץ, רישומים של מורן קליגר טובים מאד . גוף העבודה של נטע קונס שעיסוקה במודרניזם מרתק והיא מהאמנים  שכדאי יהיה לעקוב אחרי העשייה שלהם בעתיד.

 נטע קונס
נטע קונס

במסגרת התערוכה הבינלאומית, שרובה המוחלט אמנים ישראליים,  בולטת סדרת הרישומים החטא הקדמון המצוינת של ארתור יעקובוב, והעבודות של הפסל הרומני  זילרד גספאר שהופך מוטיבים מאגרוף לעבודות על חידלון וחוסר תוחלת (ומזכיר את העבודות של Monica Bonvicini  שתלו בקורדיירי בביאנאלה בוונציה 2015) .

                   ***
צבע טרי השנה הוא בילוי נעים, שיש בו רק מעט גילויים עבור מי שעוקבים באופן שוטף אחרי הנעשה בשדה האמנות. עולה ממנו תמונה טובה של עשייה שוקקת בזרם המרכזי שהרי, כדרכם של ירידים, הוא אינו מתיימר לספק מבט לאלטרנטיבי אלא להשביע רצון, והוא עושה זאת.

הרשמה לניוזלטר הפירסומי השבועי של “החלון” בנושאי אמנות, אירועים ותערוכות חדשות – www.smadarsheffi.com/?p=925 (הרישום נפרד מהרישום לבלוג )

תגובות – נא לכתוב ל thewindowartsite@gmail.com

FRESH PAINT 8

Out of the plentiful offerings on view at the FRESH PAINT 8 contemporary art fair the works that remained in my memory are the arresting, charming photographs by Rustam Bayramov exhibited at the Artists’ Incubator Project. In his small works, using 19th century techniques from the early days of photography, Bayramov observes the human condition. His revelatory portraits, so direct as to be painful, made using the wet plate collodion process, freeze beauty and time in which negative and positive are both visible.

                                                                                                                                              ***

FRESH PAINT is open through this Friday, April 9, 2016, this year’s very successful venue is the restored Fair of the Orient site at the Tel Aviv Port. The gallery compound hosts some of the better part of the art fair.

Tamir Zadok  "The Matza Maker"
Tamir Zadok “The Matza Maker”

The Rosenfeld Gallery is showing new works by Zoya Cherkassky alongside her excellent illustrated Passover Haggadah created in 2003. It would not be exaggerated to consider it a milestone in the history of contemporary Israeli art. Tamir Zadok’s slapstick film The Matza Maker is a superb comic response to the blood libel claiming Jews kill non-Jewish children to use their blood for matzot. The Gordon Gallery structured their booth chronologically for a comprehensive view of Israeli art. Together with works whose era is best forgotten, there are also gems such as Dganit Berest’s carved wooden West Bank (1976) and paintings by Henry Shlezniak. The theme of Florentin 45’s booth is gold – both as a color and material, with beautiful works by Avner Sher, such as the golden map of Jerusalem; Ruth Noam’s gold bees and a sculpture of wings; and paintings by Tali Navon.
The Igal Ahouvi Art Collection is selling works to benefit the Israeli art research fund (TIAF). The display of works is good with a broad spectrum of artists from Hannah Sahar, Yohanan Simon to Raya Bruckenthal, but what stands out the most are the low prices. For example, Bruckenthal’s pencil drawing Birth of a Nation is being sold for just NIS 700, even though she already has already garnered recognition. The sale of a drawing by Yonahan Simon from 1954 for NIS 3,500 seems almost embarrassing. Igal Ahouvi Art Collection booth prices make the Incubator’s price – which are in any case, not low – seem very high.

Artur Yakobov
Artur Yakobov

The presence of the Leto Gallery from Poland and A. Antonopoulou Art from Greece expands the scope of the fair, but their exhibits are not especially fascinating. In contrast, the Mix the City project that invited people from all over the world to create a musical mix out of 12 recorded music clips by musicians and ensembles from Turkey, then mixed and sampled by. DJ Kutiman, is intriguing.
The Incubator is marked by mediocrity. It’s not clear why Inbal Nissim, a good artist who is not a “promising beginner” is exhibiting here. The two most outstanding artists in the Incubator, Rustam Bayramov (mentioned above), and Dafna Gazit, showing excellent Daguerreotypes, who both use early photographic techniques to create their moving works, give rise to thoughts about the current state of photography. Paintings by Diana Kogan and Naama Berkovitz, drawings by Moran Kliger are very good, as is Neta Cones’s oeuvre engaged in Modernism.
Artur Yakobov’s work stands out in the international exhibition, while Romanian sculptor Zilrad Gaspard’s works transform boxing motifs to an expression of helplessness and failure.

                                                                                                                                    ***

FRESH PAINT 8 is a pleasant way to spend a few hours, as it presents a snapshot of the lively local art scene. As typical of art fairs, it does not attempt to provide an alternative view, or educate its public, but to satisfy – and that it does.

Translation Judith Appleton

Join the mailing list for Window’s weekly informational advertising newsletter – 
www.smadarsheffi.com/?p=925
Comments – please write to thewindowartsite@gmail.com

 

 

 

 

 

ד״ר סמדר שפי

ד״ר סמדר שפי

סמדר שפי היא מבקרת אמנות, אוצרת וחוקרת אמנות ותרבות עכשווית. מאז 2013 היא האוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון בית ביאליק בתל אביב.
ב 2019 ייסדה את CACR – המרכז לאמנות עכשווית רמלה והייתה האוצרת הראשית שלו עד לסגירתו ב 2024.היא מבקרת אמנות וחוקרת של אמנות ותרבות עכשווית. לשפי תואר שלישי בתולדות האמנות מהאוניברסיטה העברית והיא מרצה בבית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל בראשון לציון ובמסגרות חוץ אקדמיות בהן ‘בית לאמנות ישראלית’.
שפי הייתה מבקרת האמנות של עיתון הארץ בשנים מ-1992 עד 2012, ושל גלי צה”ל מ-2007 עד 2023.

אפשרויות שיתוף:

השארו מעודכנים - בלוג החלון

אנא הכניסו את כתובת המייל שלכם ושימו לב: כדי לסיים את תהליך ההרשמה עליכם לאשר את המייל שתקבלו מהאתר
To join The Window mailing list please type your e- mail address and confirm. Note: you will receive notifications only after you confirming an e- mail sent to you from The Window

ארכיון פוסטים

Accessibility