Art. Bialik. The Book 2023 אמנות. ביאליק. הספר

אמנות. ביאליק. הספר

עורכת: ד”ר סמדר שפי

אנתולוגיה של כתבי ח.נ. ביאליק וטקסטים על תערוכות האמנות שנאצרו על ידי ד”ר שפי בשנים 2013 – 2021.

הספר ראה אור במרץ 2023 במסגרת חגיגות ה 150 להולדת ביאליק.

הוצאה לאור של מוזיאון בית ביאליק ועיריית תל אביב

מעצבים: מגן חלוץ, אדם חלוץ.

עריכה לשונית: עפרה הוד

תרגום לאנגלית: יהודית אפלטון

הצגת אמנות עכשווית בבית ביאליק מתבקשת. ביאליק, מהכותבים החשובים בעברית בעת החדשה, הותיר אחריו גוף יצירה בשירה ובפרוזה שקשת רגישויות חזותיות הוא אחד ממאפייניו, דבר העולה בקנה אחד עם היותו חובב ואספן אמנות. ביתו בתל אביב שתוכנן בידי יוסף מינור (במעורבות רבה של ביאליק) לרגל התיישבותו בארץ ב-1924, עוצב כהיגד אסתטי על רב תרבותיות. בין עבודות האמנות הרבות שביאליק בחר לחיות איתן, עבודות של ראובן, גליקסברג, עובדיהו, ליטבינובסקי, אהרון הלוי ובצלאל ש”ץ וכן מערך אריחי בצלאל, מסטודיו זאב רבן. כל אלה מהווים מכלול איקונוגרפי העוסק בעם היהודי ותחייתו. לאורך קריירת הכתיבה הענפה שלו עמד ביאליק על חשיבות האיורים לצד הכתובים, התמונה לצד הטקסט. לצד אלו, מורשתו של ביאליק כוללת גוף מסות ומאמרים העוסקים במעמד האובייקט בעת המודרנית ובאופני פיענוח יצירות.

הצבת אמנות בדיאלוג עם מורשת חזותית רעיונית זו בתוך הבית ההיסטורי, מהיפים שבבתי תל אביב, יוצרת אלטרנטיבה לציר הזמן הכרונולוגי הלינארי בו אמנות עכשווית מוצגת בדרך כלל. בהקשר זה האמנות מתייחסת לעבר והווה, מטשטשת גבולות והופכת מפגשים בלתי אפשריים למציאות. סדרת התערוכות הנמשכת בוחנת את ההווה בראי העבר ומגלה קליידסקופ קריאות ביצירתו הספרותית והאינטלקטואלית וכן בעשייתו כאיש ציבור. לאורך השנים נוצרו איזונים שונים בין העבודות העכשוויות לבין ההשראה מביאליק ומהבית: לעיתים התוודעות האמניות או האמנים למקום החזירה אותם לעבודות מוקדמות ולגילוי זיקות ורגישויות משותפות. במקרים אחרים הייתה ההזמנה להציע עבודה לתערוכה הזיק שהוביל ליצירה או קבוצת יצירות חדשה.

בסדרת התערוכות “לְהַבִּיט נִכְחוֹ” שהחלה ב-2013 ובמסגרתה הוצגו עבודות ברחבי הבית, הזמנתי אמניות ואמנים להתייחס לטקסטים ספציפיים של ביאליק. לאחר מפגש הדרכה על הבית ועל הטקסט הנבחר החל תהליך עבודה אינדיבידואלי שנע על הציר שבין העבודות לגופן לבין היותן חלק ממיצב כולל. תערוכות הסדרה הבליטו שכבות משמעות בבית והזמינו את המבקרות והמבקרים, לגלות את מכמניו, לגלות זיקות בין העבודות ולהקשיב לצליל ההומניזם והמתינות, ההכלה והפתיחות שמגולמים בו ועולים ממנו ומאוצרות היצירה שבתוכו.

אמנות בקומה השנייה” החלה כסדרה מקבילה לסדרת “לְהַבִּיט נִכְחוֹ” והפכה בשנות סגרי הקורונה למשמרת להבת האמנות תחת המגבלות שנדרשו. בסדרה זו הוזמנה או הוזמן אמנ/ית להכיר מקרוב את ארכיון ביאליק, מעיין תרבות נובע המצוי ממש מתחת לבית ביאליק. במפגשים לאורך מספר חודשים עם שמואל אבנרי מנהל הארכיון לשעבר, ועם יהודית דנון מנהלת הארכיון הנוכחית, נבחרו נושאים לעבודות שתוכננו מראש לחדר הקטן והרבוע ( 220 ס”מ על 220 ס”מ) בראש גרם המדרגות ההדור של הבית. בין הנושאים שנבחרו היו נושאים היסטוריים, כמו שהותו של ביאליק בגרמניה בראשית שנות ה-20 (ותחושתו הכמו נבואית לגבי קריסת התרבות ואובדן הקהילה היהודית), התבוננות בפעילותו כמכנס אוצרות התרבות היהודיים וכמו”ל בפרספקטיבה של יחסיו עם רבניצקי, עיסוק ביחס טקסט-דימוי וביצירות ספציפיות כמו השיר “אבי”. בתערוכות אלו הוצגו כמעט רק עבודות חדשות שנוצרו בעקבות המפגש האינטנסיבי עם יריעה רחבה מיצירת ביאליק, כאשר החלל המצומצם, דרך ההכנה המחקרית, חיפוש ותהייה הובילו למיצבים מתומצתים ומלוטשים.

אדוות יצירה מעבודות שנוצרו עבור התערוכות בבית ביאליק והוצגו מחדש, או הוליכו ליצירה נוספת הקשורה במורשתו, מתפשטות. מתוך העבודות הרבות אזכיר את סדרת עבודות הברייל של דפנה שלום , חלקים מ”קיקלון” של תומר ספיר, עבודת הווידאו “נפל דבר” של אינגה פונר-קוקוס (שהוקרנה בביאנלה Contextile 2020 בפורטוגל ובפסטיבל אפוס 2022).

***

וְשׁוּב אֶעֱמֹד נִפְעָם לִפְנֵי עוֹלָם פֶּלִאי בְּטָהֳרוֹ,

גַּן נָעוּל וְחָתוּם, זָרוּעַ חִידוֹת וּפְלָאִים,

לֹא-חָלָה בָהֶם יָד וְלֹא-נִסָּה אֲלֵיהֶם דְּבַר שְׂפָתָיִם,

לְבָבִי יִמָּלֵא הָמוֹן וְתִמְהוֹן אֱלֹהִים עַל-פָּנָי,

בְּעֵינַי תִּזְרַח הַדִּמְעָה וּבְנַפְשִׁי תְּרוּעָה נֶאֱלָמָה.

                                                                                                           

                                                                                                          ד”ר סמדר שפי

                                                                                                         (מתוך ההקדמה לספר)

Art. Bialik.

Contemporary Art in the Bialik Museum

 

A compilation of the exhibitions  curated by Dr. Sheffi in the Bialik museum 2013 – 2023 and an anthology of the writings by H.N Bialik.

Published by the Municipality of Tel Aviv-Yafo on the occasion of the 150th centennial events marking the birth of the national poet.

Editor: Dr. Smadar Sheffi

Design and Production: Magen Halutz, Adam Halutz

Hebrew Text Editor: Ofra Hod

English Translation: J. Appleton

The historic Bialik House, now the Bialik Museum, is an inspiring setting for

contemporary art. Haim Nahman Bialik, one of the leading writers in modern

Hebrew, left a heritage comprised of literature and essays reflecting broad visual

sensitivities. Bialik was also an avid collector and lover of art. His house in Tel

Aviv, designed when Bialik settled in Mandatory Palestine in 1925, was planned by

Architect Joseph Minor )with much input from Bialik(. The House is an aesthetic

statement on multiculturalism. Throughout his literary career, Bialik assigned

great importance to the illustrations accompanying his texts. Other facets of his

work were writings about the status of the object in Modernism and modes of

deciphering visual language.

 Exhibiting works of art in dialogue with the historic Bialik House – one of the most

beautiful homes in Tel Aviv – forms an alternative to the linear chronological timeline

in which artworks are often displayed. The art refers to past and present, blurring

boundaries and concretizing impossible encounters. The series of exhibitions in the

Bialik Museum from 2013–2021 explored the present through the prism of the past,

revealing a kaleidoscope of readings of Bialik’s literary and intellectual oeuvre and

his public activism. As the exhibitions unfolded, the balance between contemporary

artwork and homage to the House shifted. At times, the artists’ engagement with the

site led them to revisit earlier works and discover shared associations and sensitivities.

In other cases, the invitation to propose an exhibition was the spark that led to a new

artwork or series of artworks.

 The exhibition series, “Gazing forthrightly” commenced in 2013, displaying works

of art throughout the Bialik House. I invited artists to refer to specific texts by Bialik.

The work process began after an introductory visit to the Museum and Archive,

followed by studio meetings that oscillated between developing individual work

and the relationship to the overall installation plan. The art exposed new layers of

meaning in the Bialik House and allowed visitors to revel in its mysteries, to decipher

links between the works, and listen to the resonance of humanism, moderation,

inclusion, and openness that arises from the House and the exhibitions.

 “Art on the Second Floor” began in parallel to the series “Gazing forthrightly.” During

the Covid-19 lockdowns, it kept the flame of visual art burning in the Bialik Museum.

Individual artists delved into the Bialik Archive, a wellspring of culture located beneath

the Bialik Museum. In several meetings, with Shmuel Avneri, former Director of the

Bialik Archive, or Yehudit Danon, current Archive Director, the artists chose themes

for site-specific works to be installed in a room on the second floor )220 cm x 220 cm(,

at the top of the Museum’s grand staircase. Among the themes selected were historical

subjects, such as Bialik’s sojourn in Germany in the early 20th century; his activities

as a compiler of Jewish cultural treasures; as publisher, through his relationship with

Ravnitzky; engagement in the text-image relationship; or focus on a poem, such as

“My Father.” Works were made following the intensive encounter of the artist with the

Bialik Museum. This art-based research generated concise, polished installations.

Ripples of works made for the Bialik Museum extended to new artworks that

resonated Bialik’s legacy. Of the many works inspired by Bialik, we may think of

Dafna Shalom’s works on Braille paper, parts of Tomer Sapir’s installation Kikalon,

and Inga Fonar Cocos’s video Something has gone wrong (screened at the Contextile

Biennale, Portugal 2020; and at the Epos Festival, 2022).

 Curation in the Bialik Museum is an enriching journey that continuously impacts

my curatorial approach. This journey is facilitated by the trust and uncompromising

support from the Chief Curator of the Bialik Complex, Ayelet Bitan Shlonsky, who

through more than two decades of work has transformed the Bialik House into a

cultural jewel within the beautiful Bialik Complex.

 Dr. Smadar Sheffi

 Curator of Contemporary Art, Bialik Museum

 

ד״ר סמדר שפי

ד״ר סמדר שפי

סמדר שפי היא המייסדת והאוצרת הראשית של CACR – המרכז לאמנות עכשווית רמלה והאוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון בית ביאליק בתל אביב. היא מבקרת אמנות וחוקרת של אמנות ותרבות עכשווית. לשפי תואר שלישי בתולדות האמנות מהאוניברסיטה העברית והיא מרצה בבית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל בראשון לציון ובמסגרות חוץ אקדמיות בהן ‘בית לאמנות ישראלית’.
שפי הייתה מבקרת האמנות של עיתון הארץ בשנים מ-1992 עד 2012, ושל גלי צה”ל מ-2007 עד 2023.

Accessibility