Intricate Affinities: Recollections of Western Tradition in Local Contemporary Art 2016 מארג: זיקות למסורות באמנות המערב בציור עכשווי בישראל

לקטלוג התערוכה אנא ליחצו על  דימוי העבודה של גילי לביא (צילום שני )

For English please click here. 
For full catalogue please press on Gili Lavy’s image (above English text )

מארג: זיקות למסורות באמנות המערב בציור עכשווי בישראל 
אוצרת ד”ר סמדר שפי
 מוזיאון פתח תקווה לאמנות, 2016

סימון אדג’יאשוילי ,סשה אוקון, מידד אליהו, אילנה חמאווי, גילי לביא, יוסי מרק, נדב נאור, אמיר שפט, מוש קאשי.

 

Amir Shefet, The Opposition no. 4, 2013, oil on wood, 30x45

שלל חוטים מחברים את העבודות ב”מארג” לעָבָר, לעֲבָרים רבים, למסורות שונות באמנות המערבית. מרקם הקשרים בין עבר להווה בציור המקומי, כפי שהוא משתקף בתערוכה זו, בוחן את תקפותה של ההגדרה הכרונולוגית בהקשר למושג “עכשווי” ובוחן תפישות תרבותיות של זמן ומקום ביחס למערכים אסתטיים ורעיוניים המתקיימים בהווה.

סוגיית הזמן – חומר המחליף מצבי צבירה, מתגבש כתודעה ונזיל כזיכרון – מהווה ציר מרכזי בתערוכה. הציור מאפשר לדבר על שניוּת כלפי ההווה תוך הרחקת עדות באמצעות שימוש בתבניות מן העבר המציבות אפשרויות נוספות להתבוננות/נקודות מבט מרובות. התערוכה בוחנת כיצד משתנה אופן השימוש בתבניות ייצוג ממסורות מערביות מגוונות: לעתים חלה בהן הסטה תכנית, לעתים צורנית, ופעמים אחרות הן מרוקנות כליל מן האיקונוגרפיה המקורית.

התערוכה מתמקדת ב”ציוריות”, במהותן החמקמקה של העבודות כאובייקט, כחומר. הציורים הם היגדים ובד בבד – זירות מחקר וחיפוש; פעולה ציורית רוויה בהווה, המעלה שאלות חברתיות, קיומיות, אמוניות ופנים-אמנותיות.  

בחלק מן העבודות ניכרות אסוציאציות לאמנות נוצרית, עבודות נוספות מקיימות שיח אמביוולנטי עם הרומנטיקה של ראשית המאה ה-19 ועם המופשט של אמצע המאה ה-20, ואילו אחרות מעמתות ציור מופשט עם טבע דומם במסורת הבארוק הספרדי או צופנות בחובן זיכרון של אוטופיות רנסנסיות.

על רקע נחשול הדימויים האופף אותנו בעוצמה הולכת וגוברת, התערוכה מבקשת לתרום לעיון מחודש במדיום הציור. הציורים נקראים כאובייקטים בעולם, ודרכם מתעוררות תהיות על טבע הייצוג ועל עצם האפשרות להתבונן.

 

PDF of catalougue Intricate Affinities: Recollections of Western Tradition in Local Contemporary Art (Image Gili lavy, Mère Divine | 2015 Dual Channel Moving Image Installation | C1+2: 12.33 Min. Sound By Roni Wagner)

Intricate Affinities: Recollections of Western Tradition in Local Contemporary Art 
Curator Dr. Smadar Sheffi
Petach Tikva Museum of Art, 2016

Simon Adjiashvili, Meydad Eliyahu, Ilana Hamawi, and Mosh Kashi, Gili lavy, Yossi Mark, Nadav Naor, Sasha Okun, and Amir Shefet.

Simon Adjiashvili, Untitled, 2016, acrylic on canvas, 140x60
הרצאה הכנה לביאנלה -בתוך דףהסיורים 002
Nadav Naor, Untitled, 2013, oil on canvas, 160x190

Myriads of threads connect the works comprising “Intricate Affinities” to the past, to multiple pasts, to various traditions in Western art. The web of affinities between past and present in local painting, as reflected in the current exhibition, challenges our idea of the contemporary, exploring cultural, temporal and spatial perceptions in relation to aesthetic and conceptual arrays in the present.

           The question of temporality—an entity that changes states of aggregation—solidifying as consciousness, fluid as memory—is a pivotal axis in the show. Painting is a plausible platform for indicating ambiguities toward the present. Historical allusions are used as a means of distancing, introducing multiple perspectives. The exhibition examines the way in which the use of representation matrices from diverse Western traditions has transformed, whether via thematic or formal shift, or by draining its original iconography.

Meydad Eliyahu, Public Works, Jerusalem Hills (detail), 2016

The show focuses on the pictorial quality—the elusive essence of the works as an object, as material. The paintings are statements, and at the same time—arenas of study and research; a saturated painterly act unfolding in the present, which elicits social, existential, religious, and intra-artistic questions.

Some of the works surrender associations to Christian art, others conduct an ambivalent dialogue with early 19th-century Romanticism and mid-20th-century Abstract Expressionism. Some juxtapose abstract painting with still life in the tradition of Spanish Baroque, others embed the memory of Renaissance utopias.

Vis-à-vis the surge of images increasingly surrounding us, the exhibition wishes to contribute to reconsideration of the painterly medium. The paintings are read as objects in the world, leading to contemplation of the nature of representation and the very ability to observe.

Ilana Hamawi, Local Landscape #2, 2016, graphite on paper, 57x76
Yossi Mark, Fragmentum, 2016 acrylic and oil on canvas, 55x131.5 cm
Intricate Affinities: Recollections of Western Tradition in Local Contemporary Art Curator Dr. Smadar Sheffi
ד״ר סמדר שפי

ד״ר סמדר שפי

סמדר שפי היא מבקרת אמנות, אוצרת וחוקרת אמנות ותרבות עכשווית. מאז 2013 היא האוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון בית ביאליק בתל אביב.
ב 2019 ייסדה את CACR – המרכז לאמנות עכשווית רמלה והייתה האוצרת הראשית שלו עד לסגירתו ב 2024.היא מבקרת אמנות וחוקרת של אמנות ותרבות עכשווית. לשפי תואר שלישי בתולדות האמנות מהאוניברסיטה העברית והיא מרצה בבית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל בראשון לציון ובמסגרות חוץ אקדמיות בהן ‘בית לאמנות ישראלית’.
שפי הייתה מבקרת האמנות של עיתון הארץ בשנים מ-1992 עד 2012, ושל גלי צה”ל מ-2007 עד 2023.

Accessibility