סמלים למכירה|Symbols for Sale

0

 

התערוכה ” סמלים למכירה”  היא הרהור  ומבט באינפלציית הסמלים המקיפה אותנו,  בקדושתם לכאורה ומסחורם למעשה , והיא גם פתח לדיון באופן בו ההיאחזות בסמלים היא בבחינת היאחזות בקרנות המזבח בחברה מקוטבת.445798_5d040a064cca4fd990013f3a5136d0d8
ירושלים של זהב (2002), של רעות פרסטר  ו מלח-פלפל של אליהו אריק בוקובזה נוצרו שניהם לתערוכה “אובייקט ישראלי: עניין של זמן” שאצרה צופיה דקל- כספי ב 2003 . עם בתערוכה ההיא נעשה ניסיון להגדיר מהי ישראליות בפריזמה של אובייקטים מתחומי האמנות והעיצוב הרי כאן , כעבור 13 שנים קריאת העבודות נושאת בחובה את מה שקרה לסמלים שהסתאבו או הפכו לסמלים של תפיסות קיצוניות שלא בטובתם. קבר השיח הקטן ומבנה הסגנון הבינלאומי בעבודותו של בוקובזה כמו צברו עוד עוד שכבות ואסוציאציות לאור צמיחת הנדל”ן חסרת התקדים במרכז הארץ וריבוי  המצאת קברי צדיקים ואתרי קדושה לשימוש הפוליטי.. החלל הקטן של הגלריה הפך לריכוז כמעט נפיץ של סמלי ציונות, דת ואדיקות עממית וסמלים שהשייכות שלהם,ללאום זה או אחר,  היא בעיני המתבונן.  445798_d758b0f30ba040ceb61e4bba709dc19c
מול שורות המוצרים של אריאן ליטמן , אוביקטים משוכפלים ומנוכסים  במסורת ה  Readymade של דושאמפ ובהם קופסאות אויר ארץ הקודש ,שקיות עם אדמה ומים מינרליים , מדפים שנראים כמועתקים מחנות תיירים במרכז מבקרים , ניצבים מדפי האבנים של חסן חטאר. חטאר  בוחר אבנים קטנות מטפל בהן בהתזת חול או בחריטה ומציבן על אבן בזלת רבועה כפדסטל קטן . שכבות הסמלים רבות להפליא: מאבנים שיהודים שמים על קבר, אבני האינתיפאדה, ארכיאולוגיה וגם זיכרון רחוק של התרפים,אלילי הבית הקטנים שרחל גונבת מאביה לבן כשהיא יוצאת עם יעקב לכנען. (אסוציאציה רחקוה עוד יותר היא לנצקה, הפסלונים היפניים שהם ציר זיכרון ב” הארנבת עם עיני הענבר” של  אדמונד דה ואל .
ירושלים של זהב (2002), של רעות פרסטר עשויה מחלקי מתכת שמשמשים לאביזרים, לקוחים   מחנות הסידקית של משפחתה עליה דימוי מפורק של מגדל דוד , דימוי  תיירותי מובהק שמתאר אידאה יותר ממציאות. שלומית ורטנבורג, , מפרקת את  יפו לטיפולוגיות של מוטיבים אדריכלים במה שנראה כמו פרוק לצורך בחירה,אימוץ מלאכותי  כמו זה שנעשה תדיר במבנים חדשים שמבקשים מעט “אוטנטיות” . היא רוקמת את עבודה בתך זהיר שמחזיר את הצופים לעבר בו רקמה נלמדה בכל בית ספר לבנות , במזרח ובמערב .

    דיוקן של חבר של  זוהדי קאדרי  מתיחס לסמלים לאומיים ולשפת האמנות הישראלית: על כתמי ורוד רפי לביא הוא מצייר קווי דגל בכתום תפוז (וזכר כתום ההתנתקות עדיין חזק) ,מדביק חתיכת קרש בניין שמתיחס לבנאי הארץ הערביים וגם הזמנה לתערוכתו של איברהים נובאני מהאמנים הלא יהודים הלא רבים שהפכו לחלק מהאמנות הישראלית.

     התערוכה “סמלים למכירה” יכולה להיות בבחינת הקדמה לתערוכה נרחבת בהרבה על נושא הסמלים במרחב בו ההפרדה בין סמל למסומל, בין קדושת סמלים וקדושת החיים הולכת ומתערפלת. בחלל הקטן של הגלריה, אותו היא מצליחה לנצל היטב נוצר גרעין אינטנסיבי של חיכוך ופתח לחשיבה.

אוצרת: צופיה דקל-כספי

גלריה נלי אמן

הרשמה לניוזלטר הפירסומי השבועי של “החלון” בנושאי אמנות, אירועים ותערוכות חדשות – www.smadarsheffi.com/?p=925 (הרישום נפרד מהרישום לבלוג )

תגובות – נא לכתוב ל thewindowartsite@gmail.com

Symbols for Sale

Symbols for Sale presents a contemplative gaze at the inflation in the symbols surrounding us. The supposedly sacred symbols are being commercialized,and the exhibition proposes a discussion about the way we grasp symbols as a search for salvation in an increasingly polarized society.

Zohdy Qadry   Portrait of a Friend

Zohdy Qadry Portrait of a Friend

Eliahou Eric Bokobza’s Salt and Pepper, and Reut Ferster’sJerusalem of Gold (2002) were both created for the 2003 exhibitionThe Israeli Object: A Matter of Time (Curator: Sophia Dekel-Caspi). If that exhibition was an attempt to define “Israeliness” through the prism of art and design, 13 years later the symbols have become corrupted or taken over by extremists. The sheikh’s tomb and International style building in Bokobza’s sculpture have accumulated additional layers and associations in view of the unprecedented real estate boom and the many politically instrumentalized “graves of the righteous” and holy sites. The small space of the gallery is almost combustible with symbols of Zionism, religion, and popular religiosity.
OppositeAriane Littman’s row of replicated objects in the tradition of Duchampianreadymades, comprising boxes of Holy Land air, bags of earth, and mineral water, on shelves looking like asouvenir shop, are Hassan Qatar’s shelves of stones. Qatar selected small stones which he treated with sandblasting or engraving, then placed them on a pedestal of basalt.There are multiple symbolic layers to the stones, from the Jewish custom of placing stones on a grave to intifada stones or an archaeological site, and afaint memory of the teraphim, the small house idols Rachel stole from her father Laban when leaving for the Land of Canaan with Jacob. (A distant association is to netsuke, the miniature Japanese carvings which form an axis of memory in Edmund de Waal’s family history, The Hair with Amber Eyes).

Shlomit Wartenburg

Shlomit Wartenburg


Jerusalem of Gold (2002) is composed of small metal pieces from Ferster’s family’s notions store, with a deconstructed postcard of the Tower of David, a clearly idealized image, while Shlomit Wartenburg deconstructs Old Jaffa into topologies of architectural motifs, which seem like deconstruction for appropriation as frequently done in new construction seeking  “authenticity.” She embroiders the work in careful stiches, reminding viewers of a past in which embroidery was taught in every girls’ school.
Zohdy Qadry’sPortrait of a Friend, refers to national symbols and art language: over“Raffi Lavie pink,” he paints lines of the flag in bright orange (the memory of the orange of the disengagement from Gaza stillfresh in our minds), he glues plywood referring to Arab construction workers who do the bulk of the building in Israel as well an invitation to an exhibition by Ibrahim Nubani, one of the few non-Jewish artists who have become part of the history of Israeli art.

Symbols for Sale may be a springboard fora much broader exhibition ina country in which the differentiation between sacred symbols and the sanctity of life is becoming increasingly vague.

Curator: Sophia Dekel-Caspi.    N&N Aman Gallery, Tel Aviv

 

Print Friendly, PDF & Email
0
This entry was posted in פיסול ומיצב, ציור. Bookmark the permalink.

סמדר שפי, החלון, אומנות ישראלית, אמנות ישראלית, Smadar Sheffi, The Window, Israeli Art