דוד בהר-פרחיה – תנודות אור-חלל |David Behar-Perahia – Space-Light Vibrations

תנודות אור-חלל, מיצב של דוד בהר-פרחיה, אומר שירה. בהיגדים  מדויקים של אור, צורה וצליל הוא יוצר מפגש בין הקונקרטי למופשט ומזכך מתוכו היבט רליגיוזי שמסתתר במודרניזם המובהק של חלל המוזיאון שתכנן האדריכל שמואל ביקלס (נחנך ב 1948).

David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017
David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017

המיצב הוא באולם הגדול בקומת הכניסה. האולם הוחשך uהכניסה היא מבעד לווילאות בד שחורות ולבנות המדגישות המעבר לחלל אחר, מופרד אפילו מהשקט של שאר המשכן. בחלל  זורם פנימה אור טיבעי , כחומר שכמעט ניתן למישוש .ארבעה עמודים רבועים מסמנים את מרכזו ולהם הוסיף בהר – פרחיה שני עמודים רבועים וברוחב זהה לעמודים המקוריים אך הם, במקום להיות ישרים, מקושתים. מאחד מהם תלוי אגן מים מנירוסטה שמתוכו עולה צינור מים דק הממחזר  מים כמו במזקרה ומידי פעם נשמע פיכפוך מים. ,מזוויות מסוימות המערך מעלה על הדעת אישון עין שפורק לקוי מיתאר בלבד.
בשעה בה ביקרתי, בצהרי יום סגרירי, נשפך האור ברכות לתוך הקפלה החילונית הזו. בהר – פרחיה ויסת את האור  באמצעות הרפרפות המכניות ויצר מיקצבים שנראו רכים ביום אפור וודאי ניראים קיצביים באור חזק.  כך הוא משתמש ומתייחס ליחווד של החלל והבניין שאופן הכנסת האור בו זכה להכרה בינלאומית והוא בבחינת גאוות המוזיאון . יניב שפירא, אוצר התערוכה והמנהל כיום ,פתח את טקסט הקיר לתערוכה בציטוט בנושא האור. על האדריכלות ,ובעיקר תיכנון האור הטיבעי שיצר שמואל ביקלס, שהשפיע על אדרכלים בינלאומים מובילים מלואיס קאהן ועד רנצו פיאנו כתבה רבות גליה בר-אור,המנהלת הקודמת של המשכן . היא גם הפכה ,לפני כעשור ,את משרדו של ביקלס לתצוגת קבע במוזיאון. מעבר להערכה לאיכות המבנה דומה שהדבר הוא מקור השראה למוזיאון כמקום שאמנם אינו מרכזי גיאוגרפית אך אינו מתנהל כפריפריה.

David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017
David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017

בהתערבויות המעטות שלו בחלל  בהר-פרחיה טווה רשת איקונוגרפית מורכבת. עמודים המקושתים מעלים על הדעת את מה שמכונה באדריכלות ימי הבינים קשתות דואות Flying buttress   אותן קשתות שתמכו בקירות של כנסיות ובעיקר קתדרלות ואיפשרו לבנות קירות אבן דקים יחסית בהם הותקנו חלונות זכוכית ציבעוניים (אלו המכונים בטעות פופולרית ויטראז’ים) כמו בנוטראדאם, שרטר או קלן. בחלל שתיכנן ביקלס עומד שקט ונהרות אור זורמות לחלל ולובנו מתקבל כתמצית, כאיזכור לפאר צבעוני רחוק, לסיפור חללי התקדשות שאינם כאן.
העמודים המקושתים שהוסיף בהר-פרחיה עומדים בתוך מאין שלולית חומר פלסטי שקוף שנראה כמים שקפאו. השימוש באגן המתכת, במים שמתמחזרים בו ללא הפסק מתקשר לתפקיד המרכזי של המים באיקונוגרפיה של דתות-  מאגני טבילה ומזרקות בלב קלויסטריים נזיריים נוצריים, דרך מקוואות ונטילת ידים  ביהדות, רחיצת רגליים באיסלאם ובדתות רבות נוספות .

David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017
David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017

מזוויות מסוימות המערך נראה,כאמור, כעין. תנודות אור-חלל ממשיך עיסוק רב שנים של בהר פרחיה במה שאפשר לתאר כהתקרבות והתרחקות מחללים ספציפים. לאורך השנים הוא פועל בעיקר בעבודות תלויות אתר אך מטמיר את החללים, את המקומות, חושף בהם אופציות להיות מקום אחר . ב-2004 בנה מנהרה בחצר המשמימה של גלריה טל אסתר התל-אביבית (שמצער שנסגרה) ובקצה שלה יצר, בעזרת מראה, דימוי נוף זר ומפתה, כמו היה זה חלום החצר להפוך למקום אחר. ב 2010 הציג בגלריה הקיבוץ , וידיאו בשם “שיפוץ 2010” שבו נראה חלל מדרגות הבניין שמעל לגלריה, חלל שאינו מוכר לפוקדי הגלריה וכמו נעדר מתודעתם.  הסרט הוקרן על תקרת הגלריה .בעבודת ווידיאו בנה בסטודיו שלו מודל של קטע גלריה הקיבוץ שהוא מפגש בין שתי קורות ועמוד התומכים בתקרה. בווידיאו שינה את מקום המרכיבים, שיחק בהם עד שתקרה התחלפה ברצפה ונוצרה לינאריות סמויה, היגיון פנימי שאינו נהיר אבל נוכח. כעת, במשכן לאמנות, באמצעים מינליסטיים למדי, הוא כמו מגרד את פני השטח המודרניים ומציע שצפונה בהם רומנטיקה, געגוע וקסם.
מהתבוננות בתערוכה היפיפיה מתחוור שבהר- פרחיה מגבש גוף עבודות שמציע התבוננות במקומות, בתבניות של מקומות,  שהוא הוא פורם בהם חוטים אחדים, ומציע מבט לגלעין תמציתם.

המשכן לאמנות עין – חרוד. אוצר : ד”ר יניב שפירא


הרשמה לניוזלטר הפירסומי השבועי של “החלון” בנושאי אמנות, אירועים ותערוכות חדשות –    www.smadarsheffi.com/?p=925  (הרישום נפרד מהרישום לבלוג )

לקבלת הודעות לגבי סיורי אמנות מיוחדים עם ד”ר סמדר שפי  אנא כיתבו לכתובת  thewindowartsite@gmail.com 

David Behar-Perahia / Space-Light Vibrations

David Behar-Perahia’s installation Space-Light Vibrations, is pure poetry. With his precise statements using light, form, and sound, Behar-Perahia creates an encounter between the concrete and the abstract, distilling from it the religious gaze concealed in the obvious modernism of the Museum designed by Architect Shmuel Bickels (dedicated 1948).

David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017
David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017

The installation is located in the large hall on the entrance level, darkened for this exhibition. Viewers enter through black and white curtains emphasizing the transition into a different space, separated from the quiet dominating the rest of the Mishkan Museum. Natural light streams into this space as material that is almost palpable. Four square pillars mark out the center of the hall, to which Behar-Perahia added square pillars of identical width to the original pillars. However, instead of being straight, they are arched. From one, a stainless steel basin of water is suspended, from which a thin pipe rises to recycle the water like a fountain. From time to time the gurgling sound is heard. From certain angles, the system brings to mind the pupil of an eye dismantled into contour lines.
When I visited on a rainy afternoon, soft light was pouring in to this secular chapel. Behar-Perahia has woven a complex iconographic network through the space with only a few interventions. The arched pillars seem reminiscent of medieval flying buttresses.
The arched pillars added by Behar-Perahia stand in what looks like a puddle made of transparent plastic material looking like ice. The use of the metal basin with water constantly being recycled in it, connects to water’s main function in the iconography of religions, from baptismal fonts and fountains in the heart of Christian cloisters through Jewish mikvehs and ritual handwashing, to washing of the feet in Islam and many additional religions.

David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017
David Behar-Perahia, Light – Space Pulsations, 2017

The artist seems to be scratching the surface of the modern to reveal the concealed romanticism, yearning, and enchantment just underneath, using only minimalistic means. This beautiful Behar-Perahia is formulating a group of works offering an observation of locales, suggesting paradigms of place in which he unravels a few strands to propose a gaze into their essential core.

 Curator: Yaniv Shapira

Mishkan Museum of Art, Ein Harod | Tel: 04-6486038 ; 04-6485701 | Fax: 04-6486306
Opening hours: Sun.-Thu.: 9:00-16:30 Fri. And holiday eves: 9:00-13:30 Sat. And holidays: 10:00-16:30

Join the mailing list for Window’s weekly informational advertising newsletter – 
www.smadarsheffi.com/?p=925
For information about Art tours    – please write to thewindowartsite@gmail.com

ד״ר סמדר שפי

ד״ר סמדר שפי

סמדר שפי היא מבקרת אמנות, אוצרת וחוקרת אמנות ותרבות עכשווית. מאז 2013 היא האוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון בית ביאליק בתל אביב.
ב 2019 ייסדה את CACR – המרכז לאמנות עכשווית רמלה והייתה האוצרת הראשית שלו עד לסגירתו ב 2024.היא מבקרת אמנות וחוקרת של אמנות ותרבות עכשווית. לשפי תואר שלישי בתולדות האמנות מהאוניברסיטה העברית והיא מרצה בבית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל בראשון לציון ובמסגרות חוץ אקדמיות בהן ‘בית לאמנות ישראלית’.
שפי הייתה מבקרת האמנות של עיתון הארץ בשנים מ-1992 עד 2012, ושל גלי צה”ל מ-2007 עד 2023.

אפשרויות שיתוף:

השארו מעודכנים - בלוג החלון

אנא הכניסו את כתובת המייל שלכם ושימו לב: כדי לסיים את תהליך ההרשמה עליכם לאשר את המייל שתקבלו מהאתר
To join The Window mailing list please type your e- mail address and confirm. Note: you will receive notifications only after you confirming an e- mail sent to you from The Window

ארכיון פוסטים

Accessibility