אנשים ובתים, בתים ואנשים – יוסל ברגנר ונדב נאור

0

התמהמהתי בתשובה לפניה של גלריה גורדון לכתוב על “אי שם” התערוכה המשותפת של יוסל ברגנר ונדב נאור. החיבור בין האמנים היה, מבחינתי,  לחלוטין לא צפוי. העבודות של נאור מעניינות אותי כבר כעשור. דמויות חידתיות אחידות קלסתר והאיים המבודדים, שני הנושאים שהוא חוזר ועוסק בהם, מתפתחים לכדי עולם עם שפה אינדיוסינקרטית, חוקיות פנימית, והיסטוריה פרטית. ההיגד הכולל שמתגבש הוא בבחינת הבעת עמדה ביקורתית, מהרהרת על הערכים הבסיסים שהתקבעו בתודעה שלנו על אינדוידואליזם, שייכות וקניין. בתערוכה שאני אוצרת במוזיאון פתח תקווה, (חלק מאשכול תערוכות שיפתחו בספטמבר הקרוב) אציג דיוקנאות שיצר והם כמנהיגי או קדושי אותה קהילה  אחידת קלסתרים.
בעבודות של ברגנר לא עסקתי בעבר. בהתבוננות בקבוצת העבודות שנעשו בין שנות ה 50 וה 70, בנפרד מגופי עבודה אחרים שלו, הבחנתי ברגישויות שעולות אחרי הדמיון הבולט למודליאני, לשאגל ,לפיקסו ולמגריט. הקריאה של העבודה במבט מתוך העבודות העכשוויות של נאור (צרוף שיצר אמון יריב), ההתמקדות במוטיבים הבסיסים בלבד  אנשים ובתים הייתה הזדמנות  לבחון  קטלוגים מהעבר, להביט מחדש במבט יחף.

הטקסט לפניכם:

Nadav Naor Untitled, 2015, oil on canvas, 37x39 cm

Nadav Naor Untitled, 2015, oil on canvas, 37×39 cm

 אנשים ובתים, בתים ואנשים – יוסל ברגנר ונדב נאור

ד”ר סמדר שפי

 המפגש בין היצירות של יוסל ברגנר ואלו של נדב נאור בתערוכה “אי שם” נסב על אנשים ובתים,  דימויי יסוד אוניברסאליים: דימוי הדמות האנושית ודימויי המחסה, המפלט, המבצר, הבית,שבשם השמירה עליו לחמו כבר אינסוף מלחמות.
בעבודותיו של ברגנר, שצוירו בין שנות ה – 50 לשנות ה – 70 של המאה הקודמת, דמויות ממוסגרות – כלואות באדריכלות אפורה. האדריכלות ממלאת את משטח הציור ללא רמז לשמים, נוף או מבנים נוספים. בהתבוננות מתחוור שהיא מעין תפאורה*,כפסאדה של בנין שנהרס ואינו למסתורמתוהוהעולם.נאור, בעבודות מהשנתיים החולפות, מעמיד דמויותיו בחזית מבנים ספק פסטורליים ספק רדופים. המבנים המצויריםכממוקמים על אייםבלב גוף מים שהיקפועלום. הבדל מהותי בין נאור לברגנר הוא הציוריות,הטון המדיומלי שמעבר לנושא או תוכן: לברגנר איכות יבשה, רישומית, כאילו מבליעות עבודות וזיכרון קוים של כתב ודפוס בעוד העבודות של נאור מרובדות ורכות כאילו ששכבה מעמעמת מפרידה אותן מהמציאות.

Yosl Bergner

Yosl Bergner

נאור, נטוע בהוויה הישראלית מתבונן בפילוסופיה ותולדות האמנות המערבית ממרחק, ספק כבן בית, ספק כאורח. יצירתו של ברגנר רוויה בהקשרי יהדות מזרח אירופה ותרבת היידיש המודרנית של המחצית הראשונה של המאה הקודמת וסיפור חייו, בין אירופה, אוסטרליה וישראל מגלם את הנדודים היהודים. השוני בין שני גופי העבודה מתבקש אפוא, עולה מעליו, אך חוטי השני המחברים בין ברגנר לנאור, קורים דקים של משמעות, זיקות של זיכרונות תרבות, מרתק.
מפני הדמויות של ברגנר ניבטות דמויותיו של אָמָדֶאוֹ מוֹדִיליאני (1884-1920), הצייר היהודי איטלקי מהבולטים במודרנה הפריזאית בתחילת המאה ה – 20, ועיני “דיוקנאות פיום”, דיוקנאות שחוברו לארונות קבורה בתקופת השלטון הרומי במצרים העתיקה. העיניים הגדולות שמבטן ממוקד ומופנם הן סימן ההיכר שלהם. הדמויות של ברגנר כמעט זהות,  כמעט בלתי ניתנות לאבחנה מבחינת מגדר וגיל (מלבד הקטנה), כאילו הוקפאו בזמן ומחוץ לזמן במקום שאינו מקום. הבתים (בתי האסורים?) בתוכם הם מסתופפים אפורים כבטון או טיח, לעיתים שרוט או פצוע קליעים. הפתחים בבתים-תפאורות, חלקם קשתות, ספק גותיות ספק מזרחיות, וחלקם רבועים, כהדבקת קרעי זיכרונות למבנה אחד.

Nadav Naor , 2016

Nadav Naor , 2016

הבתים של נאור קפואים בזמן שאינו מסוים, במקום שאינו מקום. בתי אבן אדומי גגות כמו משיר או סיפור ילדים, שייכים להווה או מלפני מאות שנים. כמו לבתיו האפורים של ברגנר גם לאיים של נאור תחושת אין-מוצא, ניתוק,ריחוק ובעיקר תלישות. הדמויות, בקבוצות, ובודדים הן בעלות אפיונים אינדיבידואליים אך אלו כמו מודבקים על קלסתר פנים קבוע.
השימוש בקלסתרי פנים דומים מאד, בעבודה של ברגנר ובעבודה של נאור נענית לקריאות שונות: מהוראה על מכנים משותפים הכלל אנושיים, כאין קריאה לסולידריות ועד לתחושה של אחרי אפוקליפסה, אחרי צמצום הקיום האנושי לקוויו הבסיסים ביותר. ברגנר נותן ביד דמויותיו סימנים של געגוע לדעת ושלום: תפוח, פרי עץ הדעת, חתוך כמו פצע, כמו גוף שהפך לבשר,ענף זית מקשט כובע קלון לבן. דמויותיו של נאור בחליפות מגוהצות כמו נקלעו לאי בודד, או שרדו על פיסת מיבשת, אולי אטלנטיס, שירדה לפתע למצולות.

 *ברגנר צייר במהלך הקריירה הארוכה שלו תפאורות לתיאטרון, בעקר להצגות של הבמאי נסים אלוני.

אי שםגלריה גורדון. כתובת: רח’ בן יהודה 95, תל אביב

הרשמה לניוזלטר הפירסומי השבועי של “החלון” בנושאי אמנות, אירועים ותערוכות חדשות – www.smadarsheffi.com/?p=925 (הרישום נפרד מהרישום לבלוג )
תגובות – נא לכתוב ל thewindowartsite@gmail.com

Yosl Bergner

Yosl Bergner

Beyond – Yosl Bergner and Nadav Naor

When the Gordon Gallery asked me to compose a text for the joint exhibition by Yosl Bergner and Nadav Naor, I hesitated before consenting. This was an entirely unexpected pairing for me. I had been following Naor’s development over the past decade, with his critical contemplation of the basic values that became fixed in our consciousness: individualism, belonging, and possession.I had never written about Bergner’s works. The works in this exhibition dating from the 1950s through the ‘70s show an evident similarity to works by Modigliani, Chagall, and Picasso. Reading Bergner’s works alongside of Naor’s contemporary works and focused on motifs of figures and habitats provided and opportunity for a fresh examination. 

Yosl Bergner

Yosl Bergner

Figures and habitats, habitats and figures:Yosl Bergner and Nadav Naor

 The encounter between Yosl Bergner’s works and Nadav Naor’s paintings in the exhibition “Beyond” focuses on universal images of people and houses. Bergner boxes in his figures in grey architectural frames. A closer look makes it clear that what is depicted is an artificial backdrop, like a façade of a building under reconstruction. Naor places his figures in front pastoral or haunted buildings located on islands in the midst of a sea of unknown dimensions. Bergner’s works have a dry, drafted quality, while Naor’s works are soft and layered.

Nadv Naor Untitled, 2015, oil on canvas, 28x31 cm

Nadv Naor Untitled, 2015, oil on canvas, 28×31 cm

Nadav Naor, firmly rooted in the Israeli experience, observes western philosophy and art history from a distance, while Bergner’s works, suffused with contexts of Eastern European Jewry and modern Yiddish culture, embody the wanderings of the Jewish People. There are obvious differences between the two bodies of work, but the connecting threads create thin webs of meaning which are fascinating.

 

Join the mailing list for Window’s weekly informational advertising newsletter – 
www.smadarsheffi.com/?p=925
Comments – please write to thewindowartsite@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email
0
This entry was posted in ציור. Bookmark the permalink.

סמדר שפי, החלון, אומנות ישראלית, אמנות ישראלית, Smadar Sheffi, The Window, Israeli Art